Konsekvenserna ser olika ut beroende på vilken verksamhet som drabbas. Det som är gemensamt oavsett vilken organisations det handlar om är att ett oplanerat produktionsstopp aldrig är bra.
Supportbloggen del 2 tar med några tips på hur du kan jobba för att säkerställa att produktionen fortgår.
Produktionsbortfall bara i Sverige kostar företagen över 150 miljarder per år. ”Jon Bokrantz Institutionen för industri- och materialvetenskap”
Vi behöver säkert inte fråga vad ett produktionsstopp eller en störning skulle kosta er. Men fundera gärna på nedanstående och om det finns liknande risker hos er.
Det finns en sak som kan förvärra situationen ytterligare om olyckan är framme. Och det är personberoende.
Har ni en person som är oumbärlig på er fabrik, kontor eller avdelning? Jag har själv haft en sådan roll, på min tid inom pappersindustrin. Det är otroligt påfrestande att veta att allt ligger på ”dina axlar” samtidigt som de ansvariga inte riktigt ser problemet. Om man i stället väljer att jobba med team och delat ansvar kan arbetsmiljön och resultatet bli något helt annat. Här följer ett exempel från verkligheten.
”En ensam ansvarig expert för verksamhetens många produktionsstödssystem jobbade heltid och mer där till. Experten var behjälplig dygnet runt med att rätta fel. Efter att ha sett över supportstrukturen, tagit hjälp utifrån av ett supportteam från Prevas, lyckades man uppnå en hållbar support dygnet runt. Och den ensamma experten kunde ta ut sin övertid, ta semester för första gången på sex år, köpa en husbil och åka runt i Italien!”
100 problem blev till 0 på 12 månader.
Samma organisation som ovan arbetade systematiskt bort listan på 100 återkommande och permanenta fel i anläggningen. Detta på ett års tid. Antalet stopp per månad fick man ner till ett minimum. Samtidigt som den ansvariga experten kunde jobba med utveckling och förbättringar med ökade vinster för företaget som resultat.
I många fall, nästan 90% av alla fel som inträffar enligt min erfarenhet, är problemet kommunikationen, eller snarare kommunikationsfel mellan olika system. Direkta fel på golvet kan idag mätas med effektiva TAK/OEE-lösningar. Men vad hjälper det om affärssystemet byggts ihop med OT på ett sätt som gör produktionen lidande om ett stopp i transaktionerna uppstår där? Eller om IT-uppgraderingar och nya IT-lösningar gör att produktionen blir mer känslig för IT-störningar och ständiga avbrott för uppdateringar?
För att vara säker på att kärnverksamhet prioriteras och att stödsystem inte blir verksamhetskritiska bör ansvariga ta sig en funderare på var och hur man kan stötta verksamheten i det gytter av system som oftast implementerats under många år. Och där den tekniska skulden ökat p.g.a. att kärnverksamheten inte haft prioritet.
Kunskap är nyckeln till framgång.
Här är tre fokusområden att ta tag i för att börja ”äga” problemet i stället för tvärt om.
Några exempel från verkligheten
En kund hade problem med att systemet tidsvis tappade kontakten mellan PLC och servrar. Genom att vår support har kompetens och insyn även på IT-sidan kunde vi hitta att orsaken till detta var virtuella servrar som ”hoppade/swappade” mellan hostar. IT kunde vidta långsiktiga åtgärder som åtgärdade felet permanent.
Vid stopp i ett produktionsavsnitt visade det sig att det en datorinstallation på ett kontor som var orsaken. En switch hade kopplats ur tillfälligt och den satt i samma korskopplingsskåp som PLC:n. Vi kunde be en elektriker kontrollera och hitta IT-felet, vilket besparade dem ett helt steg på eskaleringsstegen.
Prevas har sedan 2001 framgångsrikt drivit supportprojekt hos flera av Sveriges största företag och skapat metoder för att etablera säkra och trygga processer och organisationer. Vi genomför även strategiska workshops där bl.a. systemförvalting och systemkartläggning står på schemat.
Vill du veta mer?
Kontakta Jörgen Fahlberg, Supportchef på Prevas
Tel +46 70 311 61 03, mail
Eller skicka ett mail till Prevas Customer and Support Service på customercare@prevas.se.
Prevas Support erbjuder etablering av teknisk systemsupport genom modeller, processer och metoder för kundanpassat verksamhetbaserat stöd inom IT/OT. Mer om kundsupport.
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Att välja konsultvägen: Topp tre anledningar till att bli konsult
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
My Experience as a Student at Prevas
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Gamification, i din vardag
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer