Nu är glada julen slut slut slut
alla klappar delats ut ut ut
Allt blev kanske inte rätt
returerna de duggar tätt
Fria byten har man lovat!
Vilken fantastisk jul det har varit! Julklapparna levererades i god tid trots bekymmer längs vägen. Detta visade sig minsann vara det mest effektiva året hittills konstaterar Tomten. Tomtemor instämmer medan hon dukar upp ett stort kakfat med ischoklad, knäck och annat julgott som Nissarna nu ska få mumsa i sig. Bara tanken på tidigare år med allt krångel, misskommunikation och manuellt arbete ger Tomten rysningar längs ryggraden medan han sitter i sin gungstol och smuttar på en välförtjänad stor kopp varm glögg. Han släpper tankarna på föregående års julkaos och föreställer sig hur han tillsammans med Nissarna strax skall tömma det stora kakfatet, när plötsligt en av Support-Nissarna störtar in i stugan. Tomten blir för ett kort ögonblick oroad, men Nissen ber lugnt och glatt Tomten följa med honom till supportavdelningen.
Väl framme ser Tomten framför sig ser hur Nissarna på supporten flitigt knappar på sina datorer och kommunicerar med olika intressenter. Nissen som har hämtat Tomten pekar på storbilden hängandes på väggen, den som visar statistik och framtagna KPI:er avseende returlogistik. ”Vad tycks om detta?” frågar Nissen med stolthet i rösten. Tomten inspekterar nyfiket värdena en stund och blir överraskande imponerad över vad Nissarna har lyckats åstadkomma med hjälp av det nya digitaliserade fältservicesystemet. Tomten svarar ”detta ser ju ut som att gå på räls” och bestämmer sig för att kakfatet får vänta. Han sätter sig intresserad ner för att få veta allt om hur fältservice hjälpt verksamheten med hantering kring returlogistik.
Helhet
Innan investeringen i digitaliserad fältservice uppfattade Nissarna returlogistik som vanlig logistik, men i omvänd ordning. Efter utbildning hos Prevas om hur fältservice kan optimeras upptäckte Nissarna att det finns skillnader, returlogistik handlar om så mycket med än bara returer. Returlogistik kan ses som en mikrokosmos av service i och för sig själv. I sin helhet har returlogistik hjälpt Nissarna att effektivisera returhantering genom att spåra artiklar under hela returprocessen, minska resursförbrukningen och förkorta både retur- och reparationstiden.
Processförbättring
Returlogistiken kräver sömlös integration med kontrakt, garantier och hantering av den installerade basen. Vid inkommen retur återspeglas nytt produktägande i den installerade basen som omfattas av att kontrakt uppdateras och garantiposter byts. Detta var speciellt besvärligt vid byte av julklappar som berör många ändringar av information som serienummer, kontraktsträckning och garantibyte. Detta har tidigare varit väldigt krångligt men som nu sker automatiskt med några enstaka knapptryck.
Spårbarhet och synlighet
Kundnöjdheten har ökat då kunder och andra intressenter har möjlighet att spåra sin retur och reparation i realtid under hela returprocessen med hjälp av kundportalen där informationen finns lättillgänglig alldeles vid fingertopparna. Automatiska notifieringar skickas löpande för att hålla kunden uppdaterad gällande intressanta händelser. Genom att proaktivt hålla kunden informerad begränsas även inkommande telefonsamtal från frustrerade kunder som söker information och Nissarna kan istället ägna tiden åt att skapa mervärde i verksamheten.
Uppföljning
Genom att hantera returlogistik med alla dess tillhörande aktiviteter i ett enda system får Nissarna snabbt och lätt en överblick över supportens utförande och effektivitet. Detta är till stor hjälp vid utvärdering då det enkelt kan delas med intressenter och jämföras med andra processer inom verksamheten
_______________________________________________________
Tomten återvänder mycket imponerad till sin gungstol och fortsätter reflektera hur detta år har förbättrats med hjälp av det nya systemet. För första gången kan jag åka på en stressfri semester med Tomtemor utan att oroa mig, nu har jag förtroende att vår nya digitaliserade fältservice står redo att hjälpa oss nästa år igen.
Ja äntligen kan jag koppla av, julen kanske inte behöver vara ända fram till påska i år..? Apropå påsk förresten, jag måste verkligen boka ett Teamsmöte med Påskharen och berätta allt om hur Prevas och digitaliserad fältservice har räddat julen för oss, flera gånger bara under detta år tänker Tomten.
Men först vankas det fika, för nu ropar Tomtemor att kaffet är klart! Tomtemor ja – så glad hon blev över sitt kit från Zebra med streckkodsläsare, handdator och etikettskrivare. Men vad hon ska göra med de prylarna - det våra vänner, det är en helt annan historia...
Julen är förbi och vi ser fram emot ett nytt år
vi går mot ljusare tider – ja snart är det vår!
Tack vare Tomten vet vi nu mer om fältservice och dess möjligheter
har er och Tomtens verksamhet några likheter?
Finns det effektiviseringar och förbättringar att göra
- låt oss diskutera vad Prevas och FSM kan tillföra
Kontakta oss på direkten
så hjälper vi er att lyckas med de projekten!
Arkiv blogg
2025-03-18 Hur du blir en framgångsrik konsult – 5 egenskaper som gör skillnad
2025-02-13 Realtidsstöd för materialpåfyllnad skapar störningsfria flöden
2025-01-23 Nå framgång i projektledning – Beprövade strategier som fungerar
2024-12-11 Kom igång med Digitala Produktpass – 6 anledningar och 4 tips
Kategorier/Taggar
Kontakta oss
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Hur du blir en framgångsrik konsult – 5 egenskaper som gör skillnad
Nå framgång i projektledning – Beprövade strategier som fungerar
Kom igång med Digitala Produktpass – 6 anledningar och 4 tips
Så väljer ni rätt PLM – 5 steg för en framtidssäker lösning
PDM vs PLM – Vilken lösning passar ert företag?
Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
PLM och ERP: En guide till effektivare affärsprocesser
Anna-Karin Alm: Olika tolkningar från anmälda organ skapar osäkerhet för bolagen
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Gamification, i din vardag
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer