language arrow_drop_down
DK NO EN
Blogg: 2021-01-11

Blev det fel eller har julklappen redan pajjat

Nu är glada julen slut slut slut
alla klappar delats ut ut ut
Allt blev kanske inte rätt
returerna de duggar tätt
Fria byten har man lovat!

Vilken fantastisk jul det har varit! Julklapparna levererades i god tid trots bekymmer längs vägen. Detta visade sig minsann vara det mest effektiva året hittills konstaterar Tomten. Tomtemor instämmer medan hon dukar upp ett stort kakfat med ischoklad, knäck och annat julgott som Nissarna nu ska få mumsa i sig. Bara tanken tidigare år med allt krångel, misskommunikation och manuellt arbete ger Tomten rysningar längs ryggraden medan han sitter i sin gungstol och smuttar på en välförtjänad stor kopp varm glögg. Han släpper tankarna på föregående års julkaos och föreställer sig hur han tillsammans med Nissarna strax skall tömma det stora kakfatet, när plötsligt en av Support-Nissarna störtar in i stugan. Tomten blir för ett kort ögonblick oroad, men Nissen ber lugnt och glatt Tomten följa med honom till supportavdelningen.

Väl framme ser Tomten framför sig ser hur Nissarna på supporten flitigt knappar på sina datorer och kommunicerar med olika intressenter. Nissen som har hämtat Tomten pekar på storbilden hängandes på väggen, den som visar statistik och framtagna KPI:er avseende returlogistik. ”Vad tycks om detta?” frågar Nissen med stolthet i rösten. Tomten inspekterar nyfiket värdena en stund och blir överraskande imponerad över vad Nissarna har lyckats åstadkomma med hjälp av det nya digitaliserade fältservicesystemet. Tomten svarar ”detta ser ju ut som att gå på räls” och bestämmer sig för att kakfatet får vänta. Han sätter sig intresserad ner för att få veta allt om hur fältservice hjälpt verksamheten med hantering kring returlogistik.

Helhet
Innan investeringen i digitaliserad fältservice uppfattade Nissarna returlogistik som vanlig logistik, men i omvänd ordning. Efter utbildning hos Prevas om hur fältservice kan optimeras upptäckte Nissarna att det finns skillnader, returlogistik handlar om så mycket med än bara returer. Returlogistik kan ses som en mikrokosmos av service i och för sig själv. I sin helhet har returlogistik hjälpt Nissarna att effektivisera returhantering genom att spåra artiklar under hela returprocessen, minska resursförbrukningen och förkorta både retur- och reparationstiden.

Processförbättring
Returlogistiken kräver sömlös integration med kontrakt, garantier och hantering av den installerade basen. Vid inkommen retur återspeglas nytt produktägande i den installerade basen som omfattas av att kontrakt uppdateras och garantiposter byts. Detta var speciellt besvärligt vid byte av julklappar som berör många ändringar av information som serienummer, kontraktsträckning och garantibyte. Detta har tidigare varit väldigt krångligt men som nu sker automatiskt med några enstaka knapptryck.

Spårbarhet och synlighet
Kundnöjdheten har ökat då kunder och andra intressenter har möjlighet att spåra sin retur och reparation i realtid under hela returprocessen med hjälp av kundportalen där informationen finns lättillgänglig alldeles vid fingertopparna. Automatiska notifieringar skickas löpande för att hålla kunden uppdaterad gällande intressanta händelser. Genom att proaktivt hålla kunden informerad begränsas även inkommande telefonsamtal från frustrerade kunder som söker information och Nissarna kan istället ägna tiden åt att skapa mervärde i verksamheten.

Uppföljning
Genom att hantera returlogistik med alla dess tillhörande aktiviteter i ett enda system får Nissarna snabbt och lätt en överblick över supportens utförande och effektivitet. Detta är till stor hjälp vid utvärdering då det enkelt kan delas med intressenter och jämföras med andra processer inom verksamheten

_______________________________________________________

Tomten återvänder mycket imponerad till sin gungstol och fortsätter reflektera hur detta år har förbättrats med hjälp av det nya systemet. För första gången kan jag åka på en stressfri semester med Tomtemor utan att oroa mig, nu har jag förtroende att vår nya digitaliserade fältservice står redo att hjälpa oss nästa år igen.

Ja äntligen kan jag koppla av, julen kanske inte behöver vara ända fram till påska i år..? Apropå påsk förresten, jag måste verkligen boka ett Teamsmöte med Påskharen och berätta allt om hur Prevas och digitaliserad fältservice har räddat julen för oss, flera gånger bara under detta år tänker Tomten.

Men först vankas det fika, för nu ropar Tomtemor att kaffet är klart! Tomtemor ja – så glad hon blev över sitt kit från Zebra med streckkodsläsare, handdator och etikettskrivare. Men vad hon ska göra med de prylarna - det våra vänner, det är en helt annan historia...

Julen är förbi och vi ser fram emot ett nytt år
vi går mot ljusare tider – ja snart är det vår!
Tack vare Tomten vet vi nu mer om fältservice och dess möjligheter
har er och Tomtens verksamhet några likheter?
Finns det effektiviseringar och förbättringar att göra
- låt oss diskutera vad Prevas och FSM kan tillföra
Kontakta oss på direkten
så hjälper vi er att lyckas med de projekten!

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Relaterade artiklar

    pageRefs: [Hållbar produktion, Digitalisering]