När man konstruerade en bil på 70-talet började man med kupéfläkten och byggde resten runt den. Det är ett ovedersägligt faktum för den som någon gång försökt byta den. Antalet delar man behöver demontera för att komma åt fläkten upptar mera plats än bilen i sig.
Servicevänlighet är ett bra sätt att ge sin produkt ett gott rykte. Och det finns förstås flera skäl att göra sin produkt enkel att serva. Här kommer bland annat fyra bra exempel på hur du ska lyckas med en servicevänlig konstruktion.
Ett inte helt ovanligt scenario när det gäller nya produkter är att någon har hittat en nisch som inte är fylld, eller en ny tillämpning av en gammal princip, och experimenterat fram en funktionsmodell hemma på kammaren eller i labbet. Denna modell må vara hur genialisk som helst, men det är därmed inte säkert att den går att sälja som en produkt.
Det beror på prototypers naturliga utgångspunkt att man gör vad som helst för att få dem att fungera, ibland till vilket pris som helst.
Resultatet är vanligen dyrt, komplicerat, inte vidare robust, hopplöst att montera eller en kombination av alltsammans. När vi på Prevas får i uppdrag att förverkliga någons idé till en säljbar produkt brukar vi tillämpa ”Design For X”-tänket.
X:et kan bytas mot diverse olika bokstäver, men de vanligast förekommande är M, A och S:
I detta inlägg kommer jag att fokusera på Design for Serviceability.
Design for Serviceability (DFS)
Det finns många exempel på när servicevänligheten inte har varit fokus när man utvecklat en produkt. På min SAAB 9-3 från 1998 kunde man byta halvljuslampa i mörker med en hand, utan att skära sig och med gott om plats att man kunde stå en bit ifrån bilen så man slapp bli smutsig medan man bytte lampan. Som kontrast så krävde samma glödlampsbyte på min sambos Renault Modus från 2005 att man monterade bort hela fronten, dvs oavsett hur händig man är så gör man det inte längs vägkanten en mörk natt. Detta är ett talande exempel på hur olika samma uppgift lösts av olika utvecklingsavdelningar. Något som SAAB-ägaren enkelt utförde själv kostade Renault-ägaren 5 000 kr för ett verkstadsbesök (fast då bjöd de på lampan).
Servicevänlighet är alltså ett bra sätt att ge sin produkt ett gott rykte. Det behöver inte vara så extremt som i ovanstående exempel, och det finns förstås flera skäl att göra sin produkt enkel att serva. Om det är enkelt att komma åt viktiga servicepunkter så går det antingen att överlåta det på kunden och då slipper man bygga upp en serviceorganisation själv, eller kanske låta mindre kvalificerad personal utföra den. Om det skulle krävas proffs för att serva produkten så går det åtminstone fortare om det är lätt att komma åt, vilket kunden uppskattar då proffs i regel kostar pengar per timme.
Vad ska man då tänka på för att lyckas med en servicevänlig konstruktion? Några exempel:
Sammanfattning
Ni har nu läst om DFM, DFA och DFS. Den uppmärksamme läsaren har säkert noterat att det finns direkta motsägelser på flera punkter beträffande de olika filosofierna. Tur är väl det, för vore det enkelt skulle vi vara utan jobb. Det hör till god utvecklingssed att stämma av med kunden vad som ska optimeras, och det kan mycket väl vara så att detta fokus skiftar under produktens livslängd. Initialt kanske det är viktigare med time-to-market för att hinna med någon viktig lanseringsmässa? Man kanske är ett uppstartsföretag som inte har så djup plånbok och verktygsinvesteringar måste skjutas på framtiden tills produkten slagit! Man kanske helt missbedömt vilken succé den nya produkten blir och inser att investeringar i verktyg kommer att ha en mycket kortare payback-time än budgeterat. Vad som är rätt för en viss produkt skiftar med kunden och tiden, så undrar du vad som rätt för dig så kontakta oss för en konsultation!
// Ulf Sahlström, Senior Mechanics Architect med 25 års erfarenhet i yrket
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Anna-Karin Alm: Olika tolkningar från anmälda organ skapar osäkerhet för bolagen
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
The devil is in the details
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Vad krävs för att medicintekniska produkter, certifierade under MDD eller AIMDD, ska få fortsätta att säljas i EU
Gamification, i din vardag
Smartare Elektronikhandboken
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer