Affärsutveckling inom området Internet of Things är superspännande. Här finns ofta utmaningar som att hitta helt okända eller mindre kända kopplingar mellan marknad och produkt.
Jag har tidigare publicerat tre viktiga aspekter i affärsutveckling kring IoT, här, här och här. Detta inlägg blir en sammanfattning och en utveckling av tidigare resonemang. Men även en utvidgning av begreppen för att kunna komma vidare till nästa fas. Nämligen realisering av den lösning som ska lyfta affärsmodellen till något konkret.
Gamla vanor leder till ökade kostnader
I första delen av IoT vår nya affärsmodell tog vi en titt på hur man kan hitta behoven som man vill lösa. Ett konkret exempel är problemställningen kring övervakning av installerade system. Idag är kostnaden för ett fältbesök av en servicetekniker mycket högt. Motivationen att fortsätta på samma sätt är ofta av karaktären ”så har vi alltid gjort” tillsammans med den uppfattade tröskeln för investeringen av ny teknik. Men en sak är enligt mig väldigt säker, kostnaden för teknik kommer att minska medan kostnaden för personal kommer att öka.
För att komma fram till ett beslut om en investering i ett IoT-projekt, i en normalstor organisation, krävs samsyn och en gemensam strategi bland en stor mängd discipliner såsom utveckling, sälj och eftermarknadsupport. Utifrån sätt borde det vara en självklarhet att kunna enas om en strategi för att välja en mer kostnadseffektiv väg framåt, men vi är alla människor med ett behov av att känna sig delaktiga och behövda utifrån våra befintliga kunskaper. För många kan klivet ut i det okända vara obekvämt.
Gruppdiskussioner och workshops med en extern part kan vara en väg framåt. Något som jag berör i del 1 och del 2. I den diskussionen är det mycket viktigt att alla delar av organisationen får en bra förståelse för hur deras befintliga roller kan förändras vid en övergång till IoT. Och då menar jag inte att servicetekniker ska skola om sig till front-end utvecklare.
Recept för en bra workshop
För att bli lite mer konkret kommer här några exempel på workshopar och resultat.
Till en början behöver en organisation identifiera vilka aspekter som är avgörande för att uppfylla bolagets eller gruppens mål. På en hög nivå brottas alla organisationer med samma utmaningar. Som exempelvis att öka försäljningen, åstadkomma högre marginaler och öka antalet nöjda kunder. Genom en strukturerad process brukar man kunna skrapa tillräckligt på den ytan för att tränga in i kärnan. Detta görs med den personal som står verksamheten närmast. Resultaten av det arbetet är det som benämns i del 2, pains och gains.
Varje roll brainstormar kring sina egna erfarenheter för att därefter bearbeta och gruppera in resultatet i pains och gains. I nästa skede, som nämns i del 3, diskuterar man sig fram till hur möjligheten kan utnyttjas eller hur problemet kan undanröjas. Dessa små ”berättelser” eller som det också kallas ”User Stories” ska senare användas för att skapa en roadmap för produkten eller systemet. Som exemplet i tabell nedan skrivs dem i formatet:
Som <roll> vill jag veta <fakta> så att <mål kan nås>
Som … | …vill jag veta… | ...så att |
---|---|---|
servicetekniker | när en del förväntas gå sönder | reservdelar kan beställas |
servicetekniker | när en del förväntas gå sönder | systemet kan lagas i tid |
servicetekniker | vilken utrustning jag ska ha med mig när jag gör service | jag slipper åka fram och tillbaka i onödan |
säljare | hur kunden använder system | för att kunna ge ett mer attraktivt kunderbjudande |
säljare | vad som ska faktureras kunden | så vi som bolag får intäkter som möter våra utgifter |
säljare | var produkten används | för att kunna prioritera bland olika marknader |
produktägare | hur produkten används | vi kan planera in kommande uppdateringar |
Här kommer tekniken in
Vilka tekniker passar bäst för just oss?
Det enkla (och kanske mest frustrerande) svaret är ”det beror på”.
Som en första utgångspunkt kan diagrammet nedan ge en hjälp på traven. Vi börjar med de trådlösa teknikerna eftersom de kan vara de mest relevanta när vi pratar IoT. Men trådbunden kommunikation ska inte underskattas, mer om det senare.
Det (icke skalenliga) diagrammet nedan beskriver skillnaderna i stora drag mellan några vanliga trådlösa tekniker, med maximalt avstånd på ena axeln och bandbredd på den andra.
Vilken teknik som passar för just era behov beror på ett stort antal parametrar. Är man osäker, är mitt råd att ta hjälp av någon som kan vägleda till bästa val utifrån era behov (exempelvis vi på Prevas 😊). Förutom bandbredd och avstånd så finns bland annat följande delar man måste beakta:
Den sista frågan samspelar naturligtvis med valet av nätverksteknologi som till exempel klassisk mobildata, satellitkommunikation eller LPWAN tekniker (SigFox, LoRa, Nb-IOT). Här finns flera intressanta frågeställningar som behöver diskuteras, mer om det lite senare.
Hur kan vi hjälpa dig?
Vi hjälper dig gärna att utveckla dina affärsmodeller och definiera hur just Internet of Things kan bidra med ett högre resursutnyttjande i din verksamhet. Vi har dessutom erfarenheten och kompetensen att stötta med andra delar som ett IoT-system medför, som t.ex. elektronik, mjukvara, molnlösningar, mobilappar och säkerhet.
Kontakta gärna mig så tar vi det därifrån.
//Jens Barkvall, Manager Internet of Things, Prevas AB
Arkiv blogg
2024-12-11 Kom igång med Digitala Produktpass – 6 anledningar och 4 tips
2024-12-10 Realtidshantering och genomarbetad kvalitetssäkring ger god saldosäkerhet
2024-12-06 Så väljer ni rätt PLM – 5 steg för en framtidssäker lösning
2024-09-30 Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
Kategorier/Taggar
Kontakta oss
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Kom igång med Digitala Produktpass – 6 anledningar och 4 tips
Så väljer ni rätt PLM – 5 steg för en framtidssäker lösning
PDM vs PLM – Vilken lösning passar ert företag?
Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
PLM och ERP: En guide till effektivare affärsprocesser
Anna-Karin Alm: Olika tolkningar från anmälda organ skapar osäkerhet för bolagen
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
The devil is in the details
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Vad krävs för att medicintekniska produkter, certifierade under MDD eller AIMDD, ska få fortsätta att säljas i EU
Gamification, i din vardag
Smartare Elektronikhandboken
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer