I en serie samtal kommer Prevas att ta pulsen på energibranschen, en bransch som står inför ständiga förändringar och stora utmaningar. Först ut är ett samtal med Peder Holmström på Göteborg Energi.
Under mars fick vi möjligheten att samtala med Peder Holmström, avdelningschef för mätsystem på Göteborg Energi. Peder har lång erfarenhet inom energibranschen och drivs bland annat av ständig utveckling inom området för mätsystem och mätning.
Det händer otroligt mycket inom energibranschen just nu. Samhället blir allt mer uppkopplat och energikrävande, vilket innebär stora utmaningar för energibranschen. Debatten kring tillgång på el och effekt är ständigt aktuell och krav på ökad hållbarhet hörs överallt. Mitt i allt detta ska flera miljoner debiteringsmätare bytas ut runt om i landet. För Göteborg Energi handlar det om cirka 275 000 mätare innan år 2025. Förutom all logistik måste även processen kring återrapportering av data till systemen fungera menar Peder, som även är projektägare av projektet.
Parallellt pågår en digitaliseringsresa för att stå rustade inför framtida utmaningar. Det har upprättats flera digitaliseringsforum där man samverkar över olika verksamhetsområden i syfte att samla kloka initiativ och kunna göra rätt prioriteringar.
Fältservice, digitalisering, mobilitet och förenklade arbetssätt
Göteborg Energi har inom avdelningen, som ansvarar för mätsystem och insamling av mätvärden, arbetat under flera år med automatiserings- och konsolideringsprojekt. För cirka tio år sedan driftades nio olika mätinsamlingssystem. Idag är de nere på endast två system, som inom några år ska bli ett. Det är en häftig resa som bidrar till stora besparingar både på verksamhets- och IT-sidan.
- Även områdena fältservice och digitalisering utvecklas ständigt i syfte att jobba smartare. Vi har nu utökat det mobila arbetssättet så att det omfattar alla montörer/tekniker och fler typer av arbetsorder är på gång. Även ruttplanering kan utvecklas för att nå en ännu bättre lösning, berättar Peder Holmström.
Framgångsfaktorer och fortsatt arbete
Vad gäller framgångsfaktorer vid implementering av digitala lösningar och nya arbetssätt menar Peder att en styrka ligger i att de själva har ägt och drivit projekten med intern personal och med en bred intern förankring.
- Vi jobbar med ständiga förbättringar och tar små steg framåt hela tiden, en strategi som fungerar bra. Vi ska använda våra resurser där de gör störst nytta och får bäst utväxling. Sedan ska vi ta in extern expertis där vi behöver det. Vi är inte bäst inom alla områden utan ska känna till både våra styrkor och svagheter. Vi vill jobba mer med partners som kan komplettera oss i vår utvecklingsresa, fortsätter Peder.
När det kommer till framtida visioner så tänker Peder att det vore önskvärt att ha en gemensam plattform för samtliga fältservicejobb inom bolaget. Men riktigt där är de inte än.
Ungefär så avslutas ett oerhört intressant och givande samtal mellan Peder Holmström och Prevas och vi hoppas att båda parter har fått med sig något att fundera över inför framtida utmaningar.
Vill ni inom ert bolag diskutera digitalisering, fältservice eller mobilitet med oss så kontakta Amrish Kubavat, affärs- och verksamhetsutvecklare på Prevas. Vi delar gärna våra erfarenheter och tankar inom området och hjälper till i er fortsatta resa. Prevas har både intern kompetens och samarbetar med IFS (FSM) som partner inom området.
Kontakta oss för att diskutera era specifika behov och utmaningar.
Amrish Kubavat
Affärsutvecklare med ansvar för fältservice (FSM) på Prevas
Tel: +46 (0)721 71 76 82, E-mail
Kategorier/Taggar
Kontakta oss
Amrish Kubavat
Affärs- och verksamhetsutvecklare Field Service Management, West
Tel +46 31 725 18 05
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
PLM och ERP: En guide till effektivare affärsprocesser
Anna-Karin Alm: Olika tolkningar från anmälda organ skapar osäkerhet för bolagen
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Gamification, i din vardag
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer