När du är bekant med begreppet gamification så har du säkert räknat ut att detta påverkar din vardag i ganska eller mycket stor utsträckning. Men, vad är egentligen gamification? Och hur är det egentligen designat? Varför är det så fängslande? Vad innebär begreppet human design?
Många frågor och här kommer några svar.
Läs första blogginlägget, Gamification i din vardag.
Del 2 – Hur kan industrin utnyttja gamification?
Som du kanske hör på namnet så vilar grunden för gamification i spelinspirerade designelement. När du spelar ett spel så lämnar du digitala fotspår efter dig. Digitala fotspår är viktiga för utvecklare eftersom de hjälper till att förstå hur du som användare rör dig och hur du interagerar i spelet. Genom att samla in information från många användare kan man se tydliga mönster av beteenden och förutspå vilka val vi kommer att välja i vissa specifika situationer. Även industrin börjar alltmer samla in data om sina användare, vilket sedan blir grunden till att utveckla nya moderna system för industrin.
Men att samla in tydliga digitala fotspår är bara hälften av receptet till human focused design. Den andra delen är hur spel kan vara så förtrollande att människor sitter timmar i sträck med att påverka en simulerad värld!
Motivation som ett binärt antagande
Till att börja med måste vi förstå begreppen ”human focused design” och ”function focused design” och hur dem skiljer sig åt. Function focused design fokuserar på funktionen hos produkten, vi optimerar baserat på punkter som hållbarhet, kostnad eller hastighet per utförande. Vi antar dock att användarens motivation är binär, dvs att antingen behöver användaren använda produkten eller så behöver användaren det inte.
Human focused design bygger på design med användaren i fokus. Detta betyder att vi antar att motivationen till att använda produkten kan variera. Vi kan som utvecklare fortfarande fokusera på optimeringar inom kostnad eller hastighet för utförandet, men vi utgår främst ifrån ett användarperspektiv.
Att ha användaren i fokus kan låta rätt uppenbart, men kollar vi på industrin så är det oftast i slutskedet eller mot slutkund som vi applicerar det (om vi applicerar det överhuvudtaget!). I många fall så slänger vi på ett GUI med lite UX fokus, som ett lager färg. Och går tillbaka till fokus på funktion. Men finns det mer?
Två små exempel
Service och underhåll. Många ser denna kategori som gamifications bread and butter. “Hur får jag mina anställda att rengöra maskin A”.
Detta är aktiviteter som ligger i bakgrunden. Utanför huvudfokus och glöms därmed ofta bort. Man kanske implementerar ett städschema, eller sätter dit en lampa som ska påminna. Men det tillhör en kategori av vad man bör göra men kanske inte alltid gör. Första steget företag tar är kanske att nominera ett stjärnsystem för städaktiviteten. Där den som samlat in flest stjärnor i slutet av månaden vinner. Men hur bryter man ner det lite mer mot human focused design? I exemplen utgår jag ifrån Yukai Chos designfilosofi “Octalysis”.
Produktanvändning. Hur vi använder en produkt kanske inte alltid är korrelerande med bäst utdelning på lång sikt.
Att optimera för leveranstid behöver inte alltid betyda bästa användning av ett fordon. Att gasa på leder till en snabbare färd, men ofta en högre bränsleförbrukning. Högre bränsleförbrukning leder till ökade utsläpp och en ökad milkostnad. Hur förstärker och uppmuntrar man annat beteende då?
Samlar vi in användardata, kan vi börja återkoppla informationen och använda den för att uppmuntra användaren. Faktorer som inbromsning, acceleration, maxhastighet kan påverka bränsleförbrukning upp till 10 % mellan olika förare! Nu när vi har dataflödet kan vi börja designa olika sätt att uppmuntra föraren exempelvis genom att:
Arbetsplatsen är ett jobb och inte en lekstuga
Många kanske kliar sig i huvudet och ställer frågan varför ska vi anpassa oss för att motivera våra anställda? Vi ger dem lön, de har en skyldighet att utföra sitt arbete. Men det ena utesluter inte det andra. Kan man få sina anställda mer nöjda och att vilja förbättra sina prestationer så är det en vinst för alla inblandade! Vinsten är inte bara teoretisk utan även mätbar på en hel del platser. Detta är ytterligare en fördel med att samla in data, och inte bara i syftet att införa gamification.
I nästa avsnitt tänkte jag kolla in lite mer på vilken förändring gamification kan leda till, och hur vi kan med denna designfilosofi förändra världen!
//Mikael Sahleström, Consultant Prevas AB
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
The devil is in the details
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Digitalisering av fältservice, film del 1
Vad krävs för att medicintekniska produkter, certifierade under MDD eller AIMDD, ska få fortsätta att säljas i EU
Gamification, i din vardag
Smartare Elektronikhandboken
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer