UX och Design, brukar jag svara när någon frågar mig vad jag jobbar med. Responsen är ofta en ny fråga. UX, vad är det för något?
Ja, vad betyder det egentligen? Ett av de där bransch-specifika orden som man hör ibland, speciellt i samband med utveckling av appar och webbsidor. Som så många andra liknande ord kommer det så klart från engelskan och är en förkortning av User Experience. Termen började att användas under webbens barndom på mitten av 90-talet för att sedan förkortas någonstans på vägen. På ren svenska betyder det användarupplevelse, vilket kanske inte förmedlar samma aura av expertis och mystik för den som inte är så insatt i ämnet.
Kort sagt handlar UX om att med hjälp av olika metoder, samlade i vad man kallar för en UX-process säkerställa att en tjänst eller produkt har en bra användarupplevelse.
Man brukar säga att bra UX ska vara:
Vilka av dessa kriterier som behöver finnas med för att en tjänst eller produkt kan bedömas att ha en bra användarupplevelse varierar så klart beroende på användningsområde och användare. För kunder som besöker en e-handelssajt är det viktigt att den är användbar, sökbar, trovärdig, åtråvärd och tillgänglig. En maskinoperatör i en fabrik har helt andra behov och där kan kriterierna exempelvis vara att gränssnittet ska vara till nytta, användbart och tillgängligt.
Affärsnyttan med bra UX
Hur viktigt är det egentligen att ha bra användarupplevelse för sina tjänster och produkter? Jätteviktigt, skulle nog de flesta svara. Men är det något som ett företag egentligen kan räkna på? Kan man spara eller kanske till och med tjäna pengar på att ha bra användarupplevelse? Fram till nyligen var det en rätt svår sak att bevisa. Man kunde titta på vad andra designmedvetna företag hade gjort, men i slutändan var det svårt att med säkerhet säga att det var produkternas användarupplevelse som var den största bidragande faktorn till den ekonomiska framgången.
Detta förändrades i slutet av 2018 när det multinationella konsult-, strategi- och management-företaget McKinsey släppte sin rapport The Business Value of Design.
Efter att under fem år ha undersökt 300 börsnoterade bolag från olika länder och industrier, samlat in över 2 miljoner finansiella datapunkter och över 100 000 designåtgärder kunde de med säkerhet säga, eller ja rent av bevisa att bra design dvs användarupplevelse var bra för affärerna.
Det visade sig faktiskt vara så pass bra att de företag som platsar högst i deras så kallade McKinsey Design Index (MDI) ökar sina bolag- och aktievinster nära dubbelt jämfört med sina branschkonkurrenter.
Smaka på det påståendet en stund. Genom att lägga fokus på användarupplevelse kan ett företag dubblera sina vinster.
Testa själv
Var befinner sig ditt eget företag egentligen i detta design-index? Är ni tillräckligt bra på användarupplevelse eller finns det utrymme för förbättring? Testa gärna McKinseys online-verktyg, https://solutions.mckinsey.com/design-index/.
Nästa gång
I mitt nästa blogginlägg kommer jag att gå in mer i detalj på värdet av att ha med en UX-process i sitt projekt. Och hur en sådan kan se ut.
// Björn Fogelberg, Senior UX Designer, Prevas AB
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
The devil is in the details
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Vad krävs för att medicintekniska produkter, certifierade under MDD eller AIMDD, ska få fortsätta att säljas i EU
Gamification, i din vardag
Smartare Elektronikhandboken
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer