Att använda sig av molntjänster i sin organisation blir allt vanligare. Det vanligaste man stöter på i sin vardag är lagringstjänster såsom OneDrive eller Dropbox. Visst, det är bra att kunna komma åt sina filer vart man än är, men vilka effekter uppkommer när man koppar upp till exempel sitt underhållssystem mot molnet?
En effekt som bidrar till många fördelar är att organisationen slipper hanteringen av egna servrar. Systemet blir lätt skalbart och man kan lätt komplettera systemet med ytterligare datakraft efter behov. Detta blir också billigare då eget kapital inte behöver bindas upp i form av servrar och egna resurser. Organisationen kan därmed i större utsträckning fokusera på sin kärnverksamhet.
Möjligheten till specialanpassning är något som blir svårare när lösningen är molnbaserad. Detta på grund av att det krävs mer standardiserade lösningar då moln- och systemleverantör står för underhåll, säkerhet, uppgradering av systemet och att man delar serverresurser med andra.
Med en molnlösning behöver man inte lägga någon energi på att uppgradera sitt underhållssystem, utan uppdateringar och patchningar sker hos systemleverantören. Ett bra exempel är internetbanken. Ibland sker uppdateringar av webbsidan eller mobilapplikationen och dessa uppdateringar betalar du inte för. Du behöver heller inte bry dig om säkerhet eller tillgänglighet. Men om du hade använt en on-prem lösning, och själv haft en server med en internetbank, hade du själv fått stå för uppgraderingar, säkerhet och underhåll.
Att övergå från en on-prem lösning till molnlösning kan göras på flera olika sätta. Ett sätt är att konvertera allt till molnet. Detta brukar dock inte fungera i praktiken då det ofta brukar bli för stor påfrestning på organisationen. Att istället gå för en hybridlösning där organisationen kontrollerat och i sin egen takt kan omvandla tjänster och legacylösningar till molnlösningar, skapar en bättre övergångsperiod. Då finns möjligheten att vänta med vissa kritiska system och snabbare komma igång det nya underhållsystemet.
De olika stegen om hur ett underhållsarbete sker baserad på datainsamlingen.
Att ha ett underhåll som går enligt schema och exempelvis smörjer maskinerna varannan vecka medför mycket onödigt underhåll och kostnader. En studie från Chalmers Tekniska Högskola visar på att underhållsbristkostnader i dagsläget kostar svensk industri omkring 177 miljarder kronor varje år.
Det första som vanligtvis görs när en organisation vill gå från schemalagt underhåll (Preventive Maintenace) till Prediktivt underhåll (Predictive Maintenace) är att implementera fler mätpunkter i sin anläggning. Med dessa mätpunkter, ofta i form av sensorer, kan det samlas in mer produktionskritisk data. På så sätt kan mer effektiva faktabaserade beslut fattas, istället för som många gånger idag, känslobaserade beslut. I realtid får man reda på när något håller på att gå sönder eller att en produktionslina kanske är på väg att stanna helt.
Ett bra exempel är vad man kan uppnå ifall man installerar en vibrationssensor på en motor. Istället för att byta lager på den varje halvår enligt schema, kan man byta ut dessa när sensorn visar värden som frångår det som är normalt. Än så länge behöver man inte använda molnet, denna data kan enkelt tas ut och monitoreras via klassiska system utan inblandning av molnet.
Säg att det är ett mer komplext system som måste monitorernas, där det inte är lika självklart vilka värden som skall ligga till grund för ett aktivt beslut. Det kanske är en kombination av flera värden som måste mätas. Då är det perfekt att ta hjälp av datorer som är mycket bättre än oss människor på att hantera denna mängd data. Med hjälp av Machine Learning (ML) kan en dator analysera dessa mer komplexa system. Många av de största lösningarna för ML finns i molnlösningar såsom Amazon Web Services eller Windows Azure. Att träna upp lösningar så att de kan analysera mer komplexa system tar väldigt mycket datakraft och det är därför man med fördel använder molnlösningar som lätt kan skalas upp efter behov.
Det har också börjat komma mer standardiserade molnlösningar för ML som simplifierar själva implementationen avsevärt. Dessa molntjänster har alltså gjort det möjligt för personer som inte är ”superkodare” att använda sig av ML. Ett bra exempel där det är lättillgängligt i ett underhållssystem är Infor OS, se nedan.
// Christian Lundeflo, Prevas AB
Arkiv blogg
2024-12-11 Kom igång med Digitala Produktpass – 6 anledningar och 4 tips
2024-12-10 Realtidshantering och genomarbetad kvalitetssäkring ger god saldosäkerhet
2024-12-06 Så väljer ni rätt PLM – 5 steg för en framtidssäker lösning
2024-09-30 Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
Kategorier/Taggar
Kontakta oss
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Kom igång med Digitala Produktpass – 6 anledningar och 4 tips
Så väljer ni rätt PLM – 5 steg för en framtidssäker lösning
PDM vs PLM – Vilken lösning passar ert företag?
Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
PLM och ERP: En guide till effektivare affärsprocesser
Anna-Karin Alm: Olika tolkningar från anmälda organ skapar osäkerhet för bolagen
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Gamification, i din vardag
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer