Samarbeten mellan olika intressenter är en viktig nyckel till att kunna fatta framgångsrika affärsbeslut. Och det är inget undantag när det gäller att lyckas med en IoT-satsning.
I första blogginlägget om Internet of Things (IoT del 1) fick du en introduktion av begreppet och hur det påverkar dagens och morgondagens affärsmodeller. I del två fortsätter diskussionen. Här fokuserar jag mer på hur bolagets olika organisationer, kunder och användare kan få ut ett större värde kring produkten eller tjänsten om IoT tillämpas på ett framgångsrikt sätt.
Läs vårt tidigare inlägg, IoT del 1.
Historiskt sett har bolagens marknads- och utvecklingsavdelningar varit de som främst involverats i produktutvecklingen. Avdelningarna service och support har i sin tur fått anpassa sig till resultatet och utifrån det fått göra sitt bästa för att ge stöd och support till kunder och användare. Med IoT däremot, är service och support väldigt viktiga intressenter eller så kallade ”stakeholders”. Tillsammans med utvecklingsavdelning och kunder.
IoT Workshop
Ett konkret tips för att lyckas med sin IoT-satsning är att samla alla ”stakeholders” och låta dem genomgå en SWOT-workshop (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Alla inblandade grupper behöver ha befogenheter och ansvar inom sina områden. Med frågorna som presenterades i det tidigare inlägget i minne (se nedan), hämtas svar enligt SWOT-metoden. Och här kommer de färgglada post-it lapparna väl till pass!
Skulle vi tjäna på att förstå bättre hur produkten används?
Skulle vi tjäna på att ge våra kunder en bättre service?
Skulle vi tjäna på att effektivisera vår produkt eller system?
Ett annat tillvägagångssätt är att diskutera ”pains and gains” runt en tilltänkt lösning. Och även använda denna metod ifall man redan har kommit en bit på väg med en ny IoT-lösning.
Inga idéer är för dåliga för att ignoreras. Enligt erfarenhet kan en grupps svaghet vara en annans grupps styrka och vice versa. Helst bör man ha en oberoende moderator som på ett objektivt sätt hanterar arbetet. Även i ett och samma bolag kan man tala i olika termer och definitioner.
Resultatet dokumenteras och administreras i en databas för senare uppföljning.
I fler inlägg här på Prevasbloggen kommer vi att fortsätta beskriva vägen till en lyckad IoT-satsning. Ämnen som berörs är bland annat IT-säkerhet, prioriteringar, MVP’s, användarfallsbeskrivningar och strategier för val av teknik. Så häng med!
Hur kan vi hjälpa dig?
Vi hjälper dig gärna att utveckla dina affärsmodeller och definiera hur just Internet of Things kan bidra med ett högre resursutnyttjande i din verksamhet. Vi har dessutom erfarenheten och kompetensen att stötta med andra delar som ett IoT-system medför, som t.ex. elektronik, mjukvara, molnlösningar, mobilappar och säkerhet.
Kontakta gärna mig så tar vi det därifrån.
//Jens Barkvall, Manager Internet of Things, Prevas AB
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
PLM och ERP: En guide till effektivare affärsprocesser
Anna-Karin Alm: Olika tolkningar från anmälda organ skapar osäkerhet för bolagen
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
The devil is in the details
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Vad krävs för att medicintekniska produkter, certifierade under MDD eller AIMDD, ska få fortsätta att säljas i EU
Gamification, i din vardag
Smartare Elektronikhandboken
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer