Efter en lång och mödosam arbetsdag har du äntligen kommit hem. Maten är inköpt och det enda du ser framför dig är att kunna släppa dagens bekymmer och få den välförtjänta återhämtningen som du behöver.
Nu finns det äntligen tid för att läsa den bok som din syster tipsade om. Du slår dig ner i soffan och öppnar boken när du känner hur det vibrerar och plingar både i din klocka på armen och i din ficka.
”Du har gått 98 % av ditt dagliga mål. Du är nästan i mål!"
Att läsa en bok känns nu som ett minne blott! I hallen snör du på dig träningsskorna för att uppnå dagens aktivitetsmål.
Del 1 – Hur Gamification påvekar ditt liv.
Tre komponenter som styr ditt beteende
Ovanstående exempel är vardag för många människor och tycks till en början vara ganska oskyldigt. Men, sanningen är att den bygger på väl utarbetade metoder för att påverka ditt beteende i någon riktning.
Så, vad var det egentligen som hände? Låt oss titta närmare på vad som krävs för att du som individ ska utföra en handling som du inte hade tänkt utföra. I grund och botten krävs det tre komponenter; trigger, motivation och handling/beteende. I exemplet ovan utgör din app en trigger som i sin tur med rätt motivation får dig att utföra en handling. Det finurliga i detta är att din app är utformad så att den vet precis när du som mest är mottaglig för en trigger. Det handlar om en väl utarbetad dataanalys som kan förutspå när du är som mest känslig för yttre påfrestning. För att öka din motivation kan det visualiseras genom en graf, siffra eller varför inte en bild om hur långt ifrån du är att nå ditt mål. Eller snarare hur nära du är bara du gör detta … och utan du vet ordet av det så har du snörat på dig dina träningsskor för att gå de två sista procenten för att i slutet av dagen känna att du kunde bocka av ditt mål.
Hur Gamification styr och påverkar din vardag
Konsten att kunna motivera och påverka människor till en viss handling är inget nytt fenomen. Att försöka styra människor i en viss riktning har varit en önskan så länge som vi människor har organiserat oss i grupper. Under många decennier har samhället styrts av enklare ekonomiska incitament, där du marknadsför dig för att personer ska köpa din produkt. Men i samband med vårt digitaliserade samhälle har vi mer och mer gått mot en uppmärksamhetsekonomi. Där metoderna för att påverka och motivera finslipats och hämtat inspiration från andra källor för att kunna vara så effektiva som möjligt. Ett exempel på detta är Gamification, där utvecklare har kollat på tv-spel för att kunna maximera uppmärksamhet och motivation hos människor.
Här kommer några exempel på när du kommer i kontakt med Gamification
Vad finns det då för gemensam nämnare för dessa tre exempel? Jo, alla scenarion är designade och skapade med dig som användare i fokus. Det skiljer sig från klassisk produktframtagning som grundar sig i ”function-focused design”, vilket innebär att man spaltar upp alla funktioner som den nya produkten ska innehålla och hur effektiv den ska vara. Gamification bottnar i vad vi kallar för “human-focused design”.
Kan man använda Gamification för att rädda världen
Som du säkert förstår utsätts du för spelinspirerade designelement i ditt vardagsliv. Ibland kan det säkert kännas som en negativ påverkan. I andra fall kan det säkert bidra till en hälsosammare livsstil. Men kan det också bidra till en mer miljövänlig värld?
I ett samhälle där vi konkurrerar mer och mer om människors uppmärksamhet krävs det att industrin lär sig hantera detta. Men det är inte enbart för att hantera konkurrensen om uppmärksamhet. Vi kan även utnyttja human-focused design i industrin för att förmedla och uppmuntra visst beteende! I denna serie på tre delar tänkte jag dyka lite djupare i hur mjukvaruutvecklare brutit ner begreppet gamification och hur vi i industrin kan använda samma tankesätt för att rädda världen!
//Mikael Sahleström, Consultant Prevas AB
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
The devil is in the details
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Vad krävs för att medicintekniska produkter, certifierade under MDD eller AIMDD, ska få fortsätta att säljas i EU
Smartare Elektronikhandboken
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer