Har ni koll på hur många onödiga kundbesök ni gör varje år? Mäter ni vad dessa kundbesök kostar? Eller vad prislappen blir för ett produktionsstopp som inte blir åtgärdat direkt? Onödiga besök kostar pengar, leder till långa ledtider och kan skapa flaskhalsar. Det är dessutom sämre för miljön och från ett hållbarhetsperspektiv.
Om vi erbjuder er bättre förutsättningar till att undvika den typen av slöseri samtidigt som ni får nöjdare kunder, låter det intressant? Låt oss inspirera med tankar kring “first time fix” och hur ni samtidigt kommer närmare era kunder genom smart digitalisering inom fältservice. Tänk er drömbilden där kunden/personalen som är närmast problemet till och med kan lösa det åt er!
Hur kommer ni närmare kunden med smart fältservice?
Att involvera den som är närmast problemet till att bli en del av lösningen gör att man kan få det löst tidigare, snabbare och till lägre kostnad. First time fix syftar till att öka förutsättningarna till att få ett problem avhjälpt redan vid första besöket. Det finns smarta lösningar framtagna för detta redan idag. I samma system kan ni integrera, och interagera med, era kunder. Kunderna kommer därmed att hjälpa er skapa bättre förutsättningar att lyckas nå dit.
Om kunden bidrar med bättre information får era utförare bättre hjälp med att diagnostisera problemet. På så vis kan de också utesluta alternativa felorsaker. All historik loggas mot den specifika kunden eller maskinen vilket underlättar när tekniker genomför felavhjälpning eller underhåll.
Fem konkreta punkter som besvarar hur en fältservicelösning hjälper er minska onödiga kundbesök:
Bildref: IFS
Några ytterligare nyttor med fältservicelösningen som bidrar till ett effektivt besök och uppföljning:
Prevas samarbetar med IFS kring fältservicelösning (FSM) som är en marknadsledande lösning när det kommer till området och omnämns bland annat av Gartner (världsledande när det kommer till forskning inom informationsteknik och smarta lösningar, ref: Gartner Recognized IFS as Leader in 2020 Magic Quadrant FSM | IFS).
Kontakta oss för att diskutera era specifika behov och utmaningar.
Amrish Kubavat
Affärsutvecklare med ansvar för fältservice (FSM) på Prevas
Tel: +46 (0)721 71 76 82, E-mail
Kategorier/Taggar
Kontakta oss
Amrish Kubavat
Affärs- och verksamhetsutvecklare Field Service Management, West
Tel +46 31 725 18 05
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
PLM och ERP: En guide till effektivare affärsprocesser
Anna-Karin Alm: Olika tolkningar från anmälda organ skapar osäkerhet för bolagen
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
DFX – vad är det
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Gamification, i din vardag
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer