Många av er har sannolikt hört talas om REACH, RoHS, PROP 65 och liknande. Eller kanske rent av arbetat aktivt med att säkerställa att en produkt uppfyller erforderliga lagkrav gällande kemikalier. Detta blogginlägg är tänkt att lyfta fram några aspekter av detta arbete och väcka lite tankegångar.
Under 2020 har det varit mycket fokus på den nya databasen som ECHA (Europeiska kemikaliemyndigheten) håller på att lansera. Där ska tillverkare registrera information om produkter och komponenter som innehåller ämnen enligt SVHC (Substances of Very High Concern) och som överskrider gränsvärdet om 0,1 viktprocent. Det som ofta missas i diskussionen kring svårigheterna att möta den uppsatta deadlinen är att det underliggande regelverket har gällt sedan 2007. Då trädde REACH-lagstiftningen i kraft, i vilken SVHC är en väsentlig del.
Sett i ett globalt perspektiv så ser vi ett allt större antal lagstiftningar inom området. Dels rena kemikalielagstiftningar, men även närliggande områden kring avfallshantering och cirkulär ekonomi.
Figur 1: Utveckling av REACH och införande av SCIP-databasen
Något som är besvärande för produktutvecklingsbolag är att det finns tendenser till att de olika lagstiftningarna divergerar. Det kan gälla olika krav på märkning, testning eller gränsvärden. Det riskerar då att öka komplexiteten vad gäller tillverkning och logistik när speciella produkter måste tas fram för olika marknader. Alternativt ta fram en produkt som uppfyller alla lagkrav vilket då riskerar att driva upp kostnaden.
Under perioden mars-november 2019 har ECHA genomfört ett pilotprojekt i samarbete med tullmyndigheterna. 1 225 produkter kontrollerades med avseende på REACH och 167 med avseende på CLP (klassning, märkning och förpackning). Det visade sig att 23 procent av de kontrollerade produkterna hade avvikelser. Dessa produkter åtgärdades innan de släpptes in på den gemensamma marknaden. I vissa fall returnerades de till producenten alternativt destruerades. Ett tecken på att EU nu ökar ambitionerna även kring tillsyn är den förordning som trädde i kraft i juni 2019, EU 2019/1020 om marknadskontroll och överensstämmelse för produkter.
Hur skall då en tillverkare av en produkt veta vad som finns i den och vad som därmed eventuellt behöver rapporteras till myndigheter och kunder?
Svaret finns i de flesta fall långt bak i leverantörskedjan. Utmaningen är att hitta den informationen när det finns många mellanhänder och förädlingssteg. Samt att den som till exempel tillverkar en skruv inte nödvändigtvis vet att den kommer att hamna i en elektrisk produkt och därmed omfattas av RoHS.
En tydlig kravställning på leverantörerna kring vilka krav som gäller och vilken dokumentation som krävs är viktig. Samt att skapa förståelse för att kraven hela tiden förändras.
Utmaningarna slutar inte där. Minst lika viktigt är att hålla ordning på vilka komponenter och produkter som hamnar var. Dvs att hantera spårbarheten, vilket kan bli nog så komplext. Flera alternativa leverantörer, flera produktionsenheter och lager. Om en komponent visar sig vara felaktig, var har de tagit vägen om det leder till att produkter behöver åtgärdas eller återkallas?
Figur 2: Spårbarhet, vad hamnar var?
Kunskap om vad ingående komponenter innehåller och därmed de färdiga produkterna är en grundförutsättning för att kunna uppfylla rapporteringskraven i REACH och därmed även rapportering till SCIP-databasen från och med 5 januari 2021.
Nyckeln till framgång är att ha processer på plats, kunskap i ämnet hos alla berörda parter samt verktygsstöd. Dels handlar det om att identifiera vilka lagar och standarder som är applicerbara på produkterna på de tänkta marknaderna, dels att ta fram motsvarande produktkrav som kan förmedlas internt samt slutligen hantera relevant dokumentation i form av riskanalyser, testprotokoll, intyg etc. Men även hantering av ren produktinformation med produktstrukturer.
Uppfyller alla ingående komponenter kraven ni satt upp?
Är den informationen lätt tillgänglig för inköp, R&D och produktion?
Det är ett komplext område som kräver många olika kompetenser. Vi på Prevas har erfarenhet av många av dessa områden. Kontakta oss gärna så vi kan titta på vad vi kan hjälpa till med.
//Stefan Axelsson, konsult på Prevas AB.
Stefan har nyss avslutat ett kunduppdrag som programledare inom ”material compliance”. Inom ramen för det uppdraget utvecklade han processer, utbildade personal och leverantörer samt upphandlade och rullade ut IT-stöd.
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
The devil is in the details
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Vad krävs för att medicintekniska produkter, certifierade under MDD eller AIMDD, ska få fortsätta att säljas i EU
Gamification, i din vardag
Smartare Elektronikhandboken
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer