language arrow_drop_down
DK NO EN
share

Prevasbloggen

Vi älskar teknik. Fast ännu viktigare är kanske påhittigheten och att se nya möjligheter. Det som Prevas egentligen handlar om.
Här i Prevasbloggen delar våra experter med sig av sina erfarenheter och tankar. Innehållet är ibland mer tekniskt och ibland mer lekfullt!

  1. Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution

    2021-05-04

    I en serie samtal tar Prevas pulsen på energibranschen, en bransch som står inför ständiga förändringar och stora utmaningar. Denna gång har vi fått äran att samtala med Saira Alladin, enhetschef för nätdrift & underhåll på Vattenfall Eldistribution.

  2. Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability

    2021-04-20

    När man konstruerade en bil på 70-talet började man med kupéfläkten och byggde resten runt den. Det är ett ovedersägligt faktum för den som någon gång försökt byta den. Antalet delar man behöver demontera för att komma åt fläkten upptar mera plats än bilen i sig. Servicevänlighet är ett bra sätt att ge sin produkt ett gott rykte. Och det finns förstås flera skäl att göra sin produkt enkel att serva. Här kommer bland annat fyra bra exempel på hur du ska lyckas med en servicevänlig konstruktion.

  3. Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi

    2021-04-13

    I en serie samtal kommer Prevas att ta pulsen på energibranschen, en bransch som står inför ständiga förändringar och stora utmaningar. Först ut är ett samtal med Peder Holmström på Göteborg Energi.

  4. I påskharens godislager

    2021-03-30

    En å två å tre, hopp! en å två å tre, hopp! Påskharen ligger i hårdträning inför helgen, då är det ny omgång i Let´s dance ihop med Gittan-Älgen Först väntar dock en stressig natt, när färggranna ägg ska gömmas i träd och rabatt Skönt att i år ha hjälp av FSM med all lagerlogistik, mera tid för påskmys 😉 tänker Påskharen och hoppar vidare i takt till hög musik..

  5. Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly

    2021-03-25

    Alla svenskar har väl någon gång monterat en IKEA-möbel och antingen hyllat konstruktörens briljans eller förbannat vederbörandes inkompetens? Kanske någon med erfarenhet av billiga internetfynd ryser vid tanken på ”Some assembly required” tryckt på förpackningen, påmind om ett oöverskådligt plockepinn som ramlar ut när man öppnar? Hur svårt kan det vara egentligen?

  6. Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök

    2021-03-23

    Har ni koll på hur många onödiga kundbesök ni gör varje år? Mäter ni vad dessa kundbesök kostar? Eller vad prislappen blir för ett produktionsstopp som inte blir åtgärdat direkt? Onödiga besök kostar pengar, leder till långa ledtider och kan skapa flaskhalsar. Det är dessutom sämre för miljön och från ett hållbarhetsperspektiv.

  7. DFX – vad är det

    2021-03-09

    Ett inte helt ovanligt scenario när det gäller nya produkter är att någon har hittat en nisch som inte är fylld, eller en ny tillämpning av en gammal princip, och experimenterat fram en funktionsmodell hemma på kammaren eller i labbet. Denna modell må vara hur genialisk som helst, men det är därmed inte säkert att den går att sälja som en produkt. Det beror på prototypers naturliga utgångspunkt att man gör vad som helst för att få dem att fungera, ibland till vilket pris som helst.

  8. Blev det fel eller har julklappen redan pajjat?

    2021-01-11

    Nu är glada julen slut slut slut alla klappar delats ut ut ut Allt blev kanske inte rätt returerna de duggar tätt Fri a byte n har man lovat!

  9. Jultomten har läget under kontroll!

    2020-12-21

    Hus efter hus, skorsten efter skorsten l everanser med hjälp av fältservice är rena succén Nöjd och belåten Tomten hem till Nodpolen sig nu kan bege där Tomtemor s speciell a julklapp återstår att ge Men än nu är inte Tomtens arbete helt klart uppföljning kvarstår för att garantera nästa års leveranser på rekordfart

  10. Jultomten måste planera om resan!

    2020-12-14

    Tomten får till slut ordning på sitt ekipage och renen verkar nöjd med sitt bandage I månens sken de åter över himlen f lyger fram T omten inser att han har garanterad ROI för sitt FSM - dataprogram Japp det här kör vi snabbt i kapp - alla barn kommer få sin klapp ! I Härjedalen årets första leverans ska ske där gör dock ett nytt bekymmer sin entré.. .

  11. Jultomten behöver assistans.

    2020-12-07

    Nedräkningen går fort - bara 17 dagar kvar till jul, medvetna om restriktioner gör vi allt för att på distans h a kul. Trots goda intentioner och hög ambition, kan planer grusas och det uppstår friktion. Även Tomten kan få problem och tappa konceptet pga av stress, då gäller det att snabbt lösa situationen med finess.

  12. I Jultomtens fältverkstad.

    2020-11-30

    När snön vit börjar falla och lägga sig på marken så att den täcker nästan överallt, när alla gator gnistrar och glittrar av ljusa prickar, är det troligtvis vägsalt. Det betyder ändå att snart är julen kommen, en tid för glädje och jubel. F ölj med på en resa hur fältservice kan hjälpa Jultomten att komma till barnen utan trub(b)el.

  13. Digitalisering av fältservice, film del 2

    2020-11-23

    Asmir guidar oss vidare i digitalisering av fältservice.

  14. Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på

    2020-11-05

    Många av er har sannolikt hört talas om REACH, RoHS, PROP 65 och liknande. Eller kanske rent av arbetat aktivt med att säkerställa att en produkt uppfyller erforderliga lagkrav gällande kemikalier. Detta blogginlägg är tänkt att lyfta fram några aspekter av detta arbete och väcka lite tankegångar.    

  15. Hur kan industrin utnyttja gamification?

    2020-09-30

    När du är bekant med begreppet gamification så har du säkert räknat ut att detta påverkar din vardag i ganska eller mycket stor utsträckning. Men, vad är egentligen gamification? Och hur är det egentligen designat? Varför är det så fängslande? Vad innebär begreppet human design?   

  16. Digitalisering av fältservice, film del 1

    2020-09-10

    Ta del av vårt inspelade webinar där Asmir Tahmaz berättar om digitalisering av fältservice.

  17. Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus.

    2020-06-04

    Fastighetsunderhåll handlar om att maximera livslängden i en byggnad. Vad skulle hända ifall byggbolag bygger smarta fastigheter från början, där underhållsplanen uppdateras kontinuerligt och förslag om förbättringar och byten sköts av fastigheten själv?

  18. Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig?

    2020-05-05

    Det finns för- och nackdelar med att vara egenföretagare. Ett sätt att bredda sin kontaktyta, och möjlighet till att hitta intressanta uppdrag, är att gå med i olika partnernätverk. Här kommer fem motiveringar till varför!

  19. Underhållssystem – varför välja molnet?

    2020-04-02

    Att använda sig av molntjänster i sin organisation blir allt vanligare. Det vanligaste man stöter på i sin vardag är lagringstjänster såsom OneDrive eller Dropbox. Visst, det är bra att kunna komma åt sina filer vart man än är, men vilka effekter uppkommer när man koppar upp till exempel sitt underhållssystem mot molnet?

  20. Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice?    

    2020-03-17

    När organisationer beslutar sig för att arbeta med digitalisering finns det många fallgropar att se upp för. Risken är även stor att man tro att man har infört digitaliserade arbetssätt när man i själva verket inte har gjort det.

  21. Fältservice – vem är din ledstjärna?  

    2020-03-03

    För min del började det nya året med att delta på IFS Global Sales Kick Off. Fick en fantastisk vecka som bjöd på trevligt nätverkande, intressanta föreläsningar och utbildning inom värdebaserad försäljning.

  22. Smart Maintenance for competitive edge.

    2020-01-22

    Condition Monitoring has become more and more important now that we are increasingly moving from scheduled maintenance to condition-based maintenance.

  23. En resa in i framtiden.

    2019-12-17

    Klockan 06.29 klev jag av nattåget på Lunds Centralstation och mina tankar fastnade på det här med att resa. Vissa resor vill man bara sova sig igenom, eller att man ska komma fram till målet så fort som möjligt. Andra resor vill man uppleva, njuta och engagera sig i, och kanske till och med kämpa med.

  24. Digitalisering och automation - på rätt sätt.

    2019-12-11

    Att utvecklingen går snabbt framåt inom automation och digitalisering har nog knappast gått någon förbi. Utvecklingen av kollaborativa robotar, 3D-printing, AI, uppkopplade maskiner och smarta stödsystem ger möjlighet att effektivisera processer på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.