Vi älskar teknik. Fast ännu viktigare är kanske påhittigheten och att se nya möjligheter. Det som Prevas egentligen handlar om.
Här i Prevasbloggen delar våra experter med sig av sina erfarenheter och tankar. Innehållet är ibland mer tekniskt och ibland mer lekfullt!
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
2024-06-11
Realtidshantering och orkestrering av transporter är nyckelkomponenter i effektiv internlogistik. Med hjälp av skräddarsytt systemstöd möjliggörs ett sammanhängande flöde på hela siten.
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
2024-05-29
Häng med oss och få en inblick i konsulternas vardag, utmaningar och belöningar! I andra delen av min bloggserie får jag hjälp av min erfarna kollega Olle Damgaard att ta er med bakom kulisserna på Prevas. Livet som konsult erbjuder en unik möjlighet att jobba med olika branscher och teknologier.
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
2024-05-23
Strukturerad godsmottagning sätter grunden för välfungerande internlogistik. Med hjälp av systemstöd skapas ordning och reda, vilket skapar ett effektivt och utjämnat flöde på hela siten.
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
2024-03-12
Systemen krånglar, deadlines närmar sig och stressen stiger! Känner du igen dig? Legacy, Monolith eller Data Silos…? Gamla systemmiljöer som lätt blir en mardröm. Det behöver inte vara så.
Hållbara vardagshjältar behövs
2022-10-27
Sent nittiotal lanserades en tv-reklam med en käck one-liner ”jag är inte bara tandläkare, jag är mamma också”. Detta för att påvisa att två helt till synes skilda roller hade samma synsätt, i detta fall bra tandvårdsprodukter för barn. En filmsnutt i kommersialiseringens anda, absolut. Men det finns faktiskt en fin essens i citatet som håller än idag, förutom att det är bra att borsta tänderna!
Stopp i produktionen
2022-09-27
Konsekvenserna ser olika ut beroende på vilken verksamhet som drabbas. Det som är gemensamt oavsett vilken organisations det handlar om är att ett oplanerat produktionsstopp aldrig är bra.
Predictive Maintenance, Why, What, and How
2022-09-07
Do you have SCADA or sensor data that are of no use to you? Does an unexpected failure create downtime and waste? Are your engineers overworked and bored due to constant callouts?
Verksamheten i fokus
2022-05-24
Äger du problemet eller lever du mitt i det? Här kommer del 1 i Supportbloggen.
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
2022-03-31
Björn Sommerland, Prevas seniora arkitekt och verksamhetsutvecklare har imponerande 39 år i branschen. Emma, vår LIA-praktikant bjöd in Björn till en givande dialog för att ta reda på mer.
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
2022-03-16
Och bli hjälten i din organisation. Här delar jag med mig av mina erfarenheter och tankar kring framgångsrik underhållsplanering.
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
2022-02-22
Du står utanför stationen och skall precis köpa morgontidningen när du hör ett öronbedövande mullrande, gnisslande och skrapande ljud som kommer närmare och närmare.
Vårda och skapa starka lösenord
2022-02-17
8 praktiska tips på vad du behöver tänka på för att skapa starka lösenord.
Så får du din produktion att blomstra
2022-02-10
Utmaningarna som målas upp inom Agenda 2030 rörande hållbar industri och produktion kan ses som överrumplande och ibland smått utopiska. Men det hela handlar om att bryta ner de stora målen till hanterbara planer och aktiviteter. För det behövs nya perspektiv.
Är det dåligt att återanvända lösenord?
2022-02-08
Varför kan jag inte ha samma lösenord som jag haft sen jag var 11?
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
2021-11-11
I förra blogginlägget om hållbar produktion gav vi vår syn på utmaningar som vi ser att den moderna producenten möter. Här har vi samlat vår syn på hur du kan börja arbeta mer hållbart redan idag. Vi tror att hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos. Låt oss förklara närmare.
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
2021-09-15
I förra blogginlägget om hållbar produktion gav vi en övergripande bild av Agenda 2030:s mål om hållbar industri och produktion. Här har vi samlat några utmaningar som vi ser att den moderna producenten möter. Känner du igen dig?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
2021-08-19
Om inte, låt oss tillsammans identifiera vad svensk industri kan göra för att bidra till en hållbar framtid. En framtid full av möjligheter och potential. I alla fall om du frågar oss.
Chilla, låt systemet göra jobbet
2021-06-08
Låter ni systemet göra jobbet? Vågar ni anta en utmaning? Ge oss underlag för era arbetsorder (servicejobb). Låt oss visa hur ni får ut fler jobb per tekniker och dag utan att behöva lägga manuell tid på planering och tilldelning! Intressant? Läs vidare... Effektiv fältservice - del 2.
Välj smart, låt systemet göra jobbet
2021-06-01
Har ni koll på hur mycket onödigt arbete och vilka kostnader ni kan undvika med ett smart stöd för fältservice? Låt oss hjälpa till med att hitta potentialen. Här kommer tips för smart och effektiv fältservice – del 1.
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
2021-05-27
Den 12 februari 2010 kl 16:53 drabbas Haiti av en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. 212 000 döda, över 300 000 skadade och en miljon människor hemlösa. Två veckor senare, den 27:e februari, drabbades Chile av en jordbävning. Den var 501 gånger starkare än jordbävningen på Haiti och uppmätte en magnitud på 8,8 på momentmagnitudskalan. Men bara 525 människor miste livet och 25 saknades.
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
2021-05-04
I en serie samtal tar Prevas pulsen på energibranschen, en bransch som står inför ständiga förändringar och stora utmaningar. Denna gång har vi fått äran att samtala med Saira Alladin, enhetschef för nätdrift & underhåll på Vattenfall Eldistribution.
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
2021-04-20
När man konstruerade en bil på 70-talet började man med kupéfläkten och byggde resten runt den. Det är ett ovedersägligt faktum för den som någon gång försökt byta den. Antalet delar man behöver demontera för att komma åt fläkten upptar mera plats än bilen i sig. Servicevänlighet är ett bra sätt att ge sin produkt ett gott rykte. Och det finns förstås flera skäl att göra sin produkt enkel att serva. Här kommer bland annat fyra bra exempel på hur du ska lyckas med en servicevänlig konstruktion.
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
2021-04-13
I en serie samtal kommer Prevas att ta pulsen på energibranschen, en bransch som står inför ständiga förändringar och stora utmaningar. Först ut är ett samtal med Peder Holmström på Göteborg Energi.
I påskharens godislager
2021-03-30
En å två å tre, hopp! en å två å tre, hopp! Påskharen ligger i hårdträning inför helgen, då är det ny omgång i Let´s dance ihop med Gittan-Älgen Först väntar dock en stressig natt, när färggranna ägg ska gömmas i träd och rabatt Skönt att i år ha hjälp av FSM med all lagerlogistik, mera tid för påskmys 😉 tänker Påskharen och hoppar vidare i takt till hög musik..
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
2021-03-25
Alla svenskar har väl någon gång monterat en IKEA-möbel och antingen hyllat konstruktörens briljans eller förbannat vederbörandes inkompetens? Kanske någon med erfarenhet av billiga internetfynd ryser vid tanken på ”Some assembly required” tryckt på förpackningen, påmind om ett oöverskådligt plockepinn som ramlar ut när man öppnar? Hur svårt kan det vara egentligen?
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
2021-03-23
Har ni koll på hur många onödiga kundbesök ni gör varje år? Mäter ni vad dessa kundbesök kostar? Eller vad prislappen blir för ett produktionsstopp som inte blir åtgärdat direkt? Onödiga besök kostar pengar, leder till långa ledtider och kan skapa flaskhalsar. Det är dessutom sämre för miljön och från ett hållbarhetsperspektiv.
DFX – vad är det
2021-03-09
Ett inte helt ovanligt scenario när det gäller nya produkter är att någon har hittat en nisch som inte är fylld, eller en ny tillämpning av en gammal princip, och experimenterat fram en funktionsmodell hemma på kammaren eller i labbet. Denna modell må vara hur genialisk som helst, men det är därmed inte säkert att den går att sälja som en produkt. Det beror på prototypers naturliga utgångspunkt att man gör vad som helst för att få dem att fungera, ibland till vilket pris som helst.
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
2021-01-11
Nu är glada julen slut slut slut alla klappar delats ut ut ut Allt blev kanske inte rätt returerna de duggar tätt Fri a byte n har man lovat!
Jultomten har läget under kontroll
2020-12-21
Hus efter hus, skorsten efter skorsten l everanser med hjälp av fältservice är rena succén Nöjd och belåten Tomten hem till Nodpolen sig nu kan bege där Tomtemor s speciell a julklapp återstår att ge Men än nu är inte Tomtens arbete helt klart uppföljning kvarstår för att garantera nästa års leveranser på rekordfart
Jultomten måste planera om resan
2020-12-14
Tomten får till slut ordning på sitt ekipage och renen verkar nöjd med sitt bandage I månens sken de åter över himlen f lyger fram T omten inser att han har garanterad ROI för sitt FSM - dataprogram Japp det här kör vi snabbt i kapp - alla barn kommer få sin klapp ! I Härjedalen årets första leverans ska ske där gör dock ett nytt bekymmer sin entré.. .
Jultomten behöver assistans
2020-12-07
Nedräkningen går fort - bara 17 dagar kvar till jul, medvetna om restriktioner gör vi allt för att på distans h a kul. Trots goda intentioner och hög ambition, kan planer grusas och det uppstår friktion. Även Tomten kan få problem och tappa konceptet pga av stress, då gäller det att snabbt lösa situationen med finess.
I Jultomtens fältverkstad
2020-11-30
När snön vit börjar falla och lägga sig på marken så att den täcker nästan överallt, när alla gator gnistrar och glittrar av ljusa prickar, är det troligtvis vägsalt. Det betyder ändå att snart är julen kommen, en tid för glädje och jubel. F ölj med på en resa hur fältservice kan hjälpa Jultomten att komma till barnen utan trub(b)el.
Digitalisering av fältservice, film del 2
2020-11-23
Asmir guidar oss vidare i digitalisering av fältservice.
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
2020-11-05
Många av er har sannolikt hört talas om REACH, RoHS, PROP 65 och liknande. Eller kanske rent av arbetat aktivt med att säkerställa att en produkt uppfyller erforderliga lagkrav gällande kemikalier. Detta blogginlägg är tänkt att lyfta fram några aspekter av detta arbete och väcka lite tankegångar.
Hur kan industrin utnyttja gamification
2020-09-30
När du är bekant med begreppet gamification så har du säkert räknat ut att detta påverkar din vardag i ganska eller mycket stor utsträckning. Men, vad är egentligen gamification? Och hur är det egentligen designat? Varför är det så fängslande? Vad innebär begreppet human design?
Digitalisering av fältservice, film del 1
2020-09-10
Ta del av vårt inspelade webinar där Asmir Tahmaz berättar om digitalisering av fältservice.
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
2020-06-04
Fastighetsunderhåll handlar om att maximera livslängden i en byggnad. Vad skulle hända ifall byggbolag bygger smarta fastigheter från början, där underhållsplanen uppdateras kontinuerligt och förslag om förbättringar och byten sköts av fastigheten själv?
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
2020-05-05
Det finns för- och nackdelar med att vara egenföretagare. Ett sätt att bredda sin kontaktyta, och möjlighet till att hitta intressanta uppdrag, är att gå med i olika partnernätverk. Här kommer fem motiveringar till varför!
Underhållssystem – varför välja molnet
2020-04-02
Att använda sig av molntjänster i sin organisation blir allt vanligare. Det vanligaste man stöter på i sin vardag är lagringstjänster såsom OneDrive eller Dropbox. Visst, det är bra att kunna komma åt sina filer vart man än är, men vilka effekter uppkommer när man koppar upp till exempel sitt underhållssystem mot molnet?
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
2020-03-17
När organisationer beslutar sig för att arbeta med digitalisering finns det många fallgropar att se upp för. Risken är även stor att man tro att man har infört digitaliserade arbetssätt när man i själva verket inte har gjort det.
Fältservice – vem är din ledstjärna
2020-03-03
För min del började det nya året med att delta på IFS Global Sales Kick Off. Fick en fantastisk vecka som bjöd på trevligt nätverkande, intressanta föreläsningar och utbildning inom värdebaserad försäljning.
Smart Maintenance for competitive edge
2020-01-22
Condition Monitoring has become more and more important now that we are increasingly moving from scheduled maintenance to condition-based maintenance.
En resa in i framtiden
2019-12-17
Klockan 06.29 klev jag av nattåget på Lunds Centralstation och mina tankar fastnade på det här med att resa. Vissa resor vill man bara sova sig igenom, eller att man ska komma fram till målet så fort som möjligt. Andra resor vill man uppleva, njuta och engagera sig i, och kanske till och med kämpa med.
Digitalisering och automation - på rätt sätt
2019-12-11
Att utvecklingen går snabbt framåt inom automation och digitalisering har nog knappast gått någon förbi. Utvecklingen av kollaborativa robotar, 3D-printing, AI, uppkopplade maskiner och smarta stödsystem ger möjlighet att effektivisera processer på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.