Hus efter hus, skorsten efter skorsten
leveranser med hjälp av fältservice är rena succén
Nöjd och belåten Tomten hem till Nodpolen sig nu kan bege
där Tomtemors speciella julklapp återstår att ge
Men ännu är inte Tomtens arbete helt klart
uppföljning kvarstår för att garantera nästa års leveranser på rekordfart
Tomten i sin lagade släde som dras av duktiga renar flyger från hus till hus, klättrar ner i skorstenen och lämnar julklappar under julgranen till alla små flickor och pojkar som sover så sött. Bara tanken att alla paket snart ska öppnas med stor glädje är något som ger Tomten den energi han behöver för att fortsätta resan utan vilopauser. Framme vid sitt sista hus stannar Tomten en stund för att uppskatta denna stilla och magiska natt. Inne i huset på bordet bredvid julgranen har barnen lämnat en skål med pepparkakor i formen av små tomtar och en stor termos med varm glögg, något som Tomten med nöje sveper i en endaste stor slurk. Han återvänder till sin släde och far igen upp mot den svarta himlen full av stjärnor, och över hustaken ekar ”Ho, Ho, Ho, Goood Juuuuuul”.
I Nodpolen har Nissarna förberett ett ordentligt välkomnande genom att skotta en landningsbana och pryda den full av belysning i olika färger. De lyser starkare än månens sken så att Tomten med renar och släde kan landa säkert. Efter att släden ställts undan och renarna förts in i stallet där de får välförtjänat foder, traskar Tomten in i stugan. Där välkomnas han av högt jublande Nissar och av Tomtemor som alla kramar om honom och gratulerar till en lyckad leverans.
Självklart ska denna natt firas ordentligt men ack suckar Tomten, redan i morgon väntar uppföljning och utvärdering som vanligtvis innebär huvudvärk. Tomtemor kan dock lugna Tomten genom att påminna om att denna gång blir det annorlunda. Inte nog med att Tomtemor med hjälp av ett digitaliserat fältservicesystem har kunnat följa hela Tomtens resa i realtid, all insamling av data skett automatiskt medan Tomten levererat alla julklappar. Detta innebär väldigt mycket förenkling och inte alls samma kaos av post-it lappar och fullklottrade whiteboards som annars tagit dagar att göra något vettigt utav.
I takt med att barnens förväntningar ökar inför varje jul måste även Tomten, Tomtemor och Nissarna kontinuerlig utveckla sina arbetssätt. Med hjälp av uppföljning och utvärdering av årets resultat kan prioriteringar av funktioner och förbättringar som driver nästa års framgång fastställas. Nu kan Tomten äntligen andas ut med ett förtroende att fältservice hjälper honom även inför nästa jul.
Vilken karl jag har konstaterar Tomtemor glatt
tänk vad han hinner med på en enda natt.
Trots oväder, Grinchen och en stukad fot
kunde Tomten mha app-araten på allt råda bot.
Vilken tur vi anlitade Prevas FSM-gäng
det var minsann värt varandra peng.
Och nu när Tomten är en sådan influencer
kommer IFS sälja massor av licenser.
- Jag måste verkligen ta chansen
att berätta om fältservice på ”De 5 Legenderna konferensen”
Det kommer ju revolutionera jobbet även för dem
Påskharen kan implementera FSM redan i vår om han lägger på en rem
Snart ska vårt rara Tomtepar öppna sina egna paket
.. och vad som är i det hårda från Tomten är det bara de två som vet..
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Gamification, i din vardag
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer