När organisationer beslutar sig för att arbeta med digitalisering finns det många fallgropar att se upp för. Risken är även stor att man tro att man har infört digitaliserade arbetssätt när man i själva verket inte har gjort det.
Vad innebär digitalisering egentligen och hur skapar organisationer rätt förutsättningar för att lyckas med sitt initiativ för digitalisering?
Början på en digitaliseringsresa
Utvecklingen av fältservice har varit lavinartad under de senaste åren, samtidigt som teknik- och kundförväntningarna ständigt ökar. För tjugo år sedan var fältservice inriktad mot reparationsavbrott, men har successivt ändrats mot långsiktiga affärsrelationer med digitala stöd som är mer tillfredsställande för kunden och mer lukrativa för verksamheten. Nya sätt för digitalisering kan möjliggöra helt nya intäktsmodeller och förstärka kundrelationen ytterligare, vilket genererar värde för båda parter. Det är väldigt lockande och lätt för en organisation att besluta att digitalisera sin verksamhet. Organisationen har köpt in sig på buzzwords, läst forskningen, konsulterat analytikerna och sett siffrorna om potentiella kostnadsbesparingar och intäktsökning. Allt stämmer överens på det abstrakta planet, men hur definieras vad digitalisering egentligen innebär?
Vad innebär digitalisering?
Digitalisering handlar inte enbart om att byta ut alla operationer mot molnbaserade och effektivisera processer med artificiell intelligens. Organisationer har försökt och misslyckats med det redan innan frasen ”digitalisering” existerade. Digitalisering handlar om att skapa en digitaliseringsstrategi, inte bara för hela organisationen, utan även för varje verksam del som utgör organisationen. Det handlar i helhet om att förstå relationen mellan tekniken, utövaren och affärsrelationerna.
När organisationer beslutar sig för att gå mot digitalisering, specifikt inom fältservice, är den första instinkten ofta att investera i ett verktyg som binder sig till ett system som redan används inom verksamheten. Många CRM-system erbjuder exempelvis en halvdan servicemodul som ger en begränsad digital funktionalitet för fältservice. Detta kan ge illusionen av digitalisering, men i själva verket stämmer det inte. Forskning har visat att denna metod ofta är skadlig för verksamhetens prestation. Organisationer försöker helt enkelt att snabbstarta digitalisering utan de rätta förutsättningarna, men vad är egentligen det rätta sättet för digitalisering?
Digitalisera - på rätt sätt
För att organisationen ska skapa rätt förutsättningar för att lyckas med sin digitalisering är det viktigt att först börja med att skapa en förståelse för hela verksamhetens behov, förutsättningar och möjligheter.
Steg 1
Börja med att bilda en projektgrupp bestående av intressenter som tillsammans kan skapa ett riktmärke för digitalisering genom att diskutera viktiga förbättringsfaktorer, som exempelvis följande:
Steg 2
Nästa steg är att diskutera det praktiska och skapa en grundläggande kravspecifikation. Vid detta stadie är det bra att reflektera kring tankesättet; man måste lära sig att gå innan man kan springa, vilket i detta sammanhang innebär att först börja med att diskutera de enklare frågorna för att sedan fördjupa sig i frågor som kräver mer resurser, som exempelvis följande:
Steg 3
Slutligen för att skapa en sammanhängande och enlig digitaliseringsstrategi är det viktigt att skapa en förståelse även för varje verksam del som utgör organisationen samt dess respektive behov, förutsättningar och möjligheter. Detta kan göras enligt exempelvis följande:
Sammanfattning
Att förstå sig på digitalisering är inte en komplex process, det är en iterativ process som börjar med förståelse för organisationen och dess verksamhet. Med en sammanhängande och enhetlig digitaliseringsstrategi skapas de rätta förutsättningarna för digitalisering och gör organisationen även förberedd på framtida digitala utmaningar.
//Asmir Tahmaz, Application Consultant, Prevas AB
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
PLM och ERP: En guide till effektivare affärsprocesser
Anna-Karin Alm: Olika tolkningar från anmälda organ skapar osäkerhet för bolagen
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Gamification, i din vardag
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer