Ett inte helt ovanligt scenario när det gäller nya produkter är att någon har hittat en nisch som inte är fylld, eller en ny tillämpning av en gammal princip, och experimenterat fram en funktionsmodell hemma på kammaren eller i labbet. Denna modell må vara hur genialisk som helst, men det är därmed inte säkert att den går att sälja som en produkt. Det beror på prototypers naturliga utgångspunkt att man gör vad som helst för att få dem att fungera, ibland till vilket pris som helst.
Resultatet är vanligen dyrt, komplicerat, inte vidare robust, hopplöst att montera eller en kombination av alltsammans. När vi på Prevas får i uppdrag att förverkliga någons idé till en säljbar produkt brukar vi tillämpa ”Design For X”-tänket.
X:et kan bytas mot diverse olika bokstäver, men de vanligast förekommande är M, A och S:
I detta inlägg kommer jag att fokusera på Design for Manufacturing.
Design for Manufacturing (DFM)
Att konstruera för rationell tillverkning är som princip enkelt. Det handlar om att designa varje ingående detalj på ett sådant sätt att det är enkelt att tillverka den med vanligt förekommande metoder och att hålla komplexiteten till ett minimum. Svarvning, fräsning, borrning är typiska metoder för metalliska material, åtminstone innan seriestorlekarna ökar. Men om man behöver vända på detaljen flera gånger i maskinen för att kunna skapa alla ytor och features så drar priset iväg. Kanske kan man lösa det genom att byta till en fleroperationsmaskin, men timkostnaden på en sådan är högre än en vanlig svarv/fräs. Oavsett vilken maskin man har så kostar varje verktygsbyte tid och därmed pengar, så att konstruera så man kan använda samma svarv/frässtål till så mycket som möjligt är därför bra.
Eftersom tid är pengar så är det bra om man kan få så snabb avverkning som möjligt. Grova frässtål går att köra snabbare än klena, så undvik smala spår, små innerradier och liknande om möjligt. Om man tillåter grova ytor eller släpper på toleranserna så kan man också öka farten vilket gör detaljen billigare.
Vid större seriestorlekar så blir det inte sällan någon form av verktygsbunden design, dvs gjutna eller formsprutade detaljer. Verktyget är relativt dyrt, men om man ändå kostar på sig ett så ska man se till att få med så många kluriga detaljer som möjligt med en gång så att eventuell efterbearbetning blir minimal. Det kan handla om att tillverka gängor direkt i verktyget, lägga in spår för tätningar eller spara tunt gods där man vill ge möjlighet att slå ut öppningar bara för att nämna några exempel.
Något som lätt glöms bort är features som inte bidrar till detaljens funktion, men som gör tillverkningen enklare. Det kan handla om att bereda plats för utstötare och ingöt på formbundna detaljer, eller lämna klackar på vilka man placera detaljen vid uppmätning, eller ett strategiskt placerat hål där man kan fästa en krok för efterföljande lackeringsmoment.
Det går att fortsätta räkna upp saker som bidrar till en lättillverkad detalj, men ni har säkert fattat poängen nu! Och naturligtvis är det inte så lätt att få till en bra produkt bara för att man optimerat alla detaljer in absurdum. För de ska ju passa ihop också. Mer om det i nästa inlägg!
// Ulf Sahlström, Senior Mechanics Architect med 25 års erfarenhet i yrket
Arkiv blogg
2025-01-23 Nå framgång i projektledning – Beprövade strategier som fungerar
2024-12-11 Kom igång med Digitala Produktpass – 6 anledningar och 4 tips
2024-12-10 Realtidshantering och genomarbetad kvalitetssäkring ger god saldosäkerhet
2024-12-06 Så väljer ni rätt PLM – 5 steg för en framtidssäker lösning
Kategorier/Taggar
Kontakta oss
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Software as leverage for growth
Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
Anna-Karin Alm: Olika tolkningar från anmälda organ skapar osäkerhet för bolagen
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Att navigera i konsultlivet: En dag på Prevas
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
The devil is in the details
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Vad krävs för att medicintekniska produkter, certifierade under MDD eller AIMDD, ska få fortsätta att säljas i EU
Gamification, i din vardag
Smartare Elektronikhandboken
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer