Jörgen Fahlberg, Supportchef

Verksamheten i fokus

Supportinsikter del 1: Under mina 30 år inom support och förvaltning för svensk industri har jag mött många beslutsfattare med en gemensam utmaning: att säkerställa framtida drift och att alla operativa delar fungerar som de ska.
För att fatta rätt beslut kring investeringar och bygga en hållbar systemtopologi behöver ledare förstå hur informationsteknologi (IT) och operationsnära teknologi (OT) samverkar och ibland överlappar varandra.

Kommunikationsfel – en vanlig bov

Nästan 90 % av alla fel jag stött på har handlat om kommunikationsproblem mellan olika system. Direkta fel på golvet kan mätas med effektiva TAK/OEE-lösningar, men vad hjälper det om affärssystemet är integrerat med OT på ett sätt som gör produktionen sårbar för IT-störningar?

IT-uppgraderingar och nya lösningar kan göra produktionen mer känslig för avbrott, särskilt om stödsystemen blir verksamhetskritiska.

Dagens systemkartor skapar ett nytt kompetensbehov i gränslandet mellan informationsteknologi (IT) och operationsnära teknologi (OT).

Tre fokusområden för att ta kontroll

För att säkerställa att kärnverksamheten prioriteras och att stödsystemen inte blir flaskhalsar bör ansvariga överväga följande:

  1. Systemkartan
    Kartlägg era system för att få en överblick över er IT/OT-struktur. Detta ger er kunskap om hur ni ska förvalta befintliga system hållbart och fatta strategiska beslut för framtiden.
  2. Verksamhetskännedom
    Anordna studiebesök, praktik eller mötesforum där nyckelpersoner sprider kunskap och kompetens. Att förstå verksamhetens processer och system är grunden för att kunna leverera bra verksamhetsnära support.
  3. Organisationen
    Skapa IT/OT-team eller grupperingar för support med insyn och förståelse för hela er verksamhet. Det kan finnas experter på enstaka delar, men utan helhetsförståelse riskerar man att missa viktiga samband.

När vi på Prevas såg över supportstrukturen kunde experten ta semester för första gången på sex år.

Jörgen Fahlberg, Supportchef

Exempel från verkligheten

När IT påverkar produktionen – två exempel på dolda fel som kostar tid och pengar

En kund hade problem med att systemet tidsvis tappade kontakten mellan PLC och servrar. Genom vår support, med kompetens och insyn även på IT-sidan, kunde vi identifiera att orsaken var virtuella servrar som ”hoppade” mellan hostar. IT vidtog långsiktiga åtgärder som löste problemet permanent.

Vid ett annat tillfälle visade det sig att en datorinstallation på ett kontor var orsaken till ett produktionsstopp. En switch hade kopplats ur tillfälligt och satt i samma korskopplingsskåp som PLC:n. Vi kunde be en elektriker kontrollera och hitta IT-felet, vilket besparade dem ett helt steg på eskaleringsstegen.