language arrow_drop_down
DK NO EN
Blogg: 2020-12-07

Jultomten behöver assistans

Nedräkningen går fort - bara 17 dagar kvar till jul,
medvetna om restriktioner gör vi allt för att på distans ha kul.
Trots goda intentioner och hög ambition,
kan planer grusas och det uppstår friktion.
Även Tomten kan få problem och tappa konceptet pga av stress,
då gäller det att snabbt lösa situationen med finess.

Digitalisering av Fältservice, film del 2

Med släden färdigputsad, alla julklappar nedpackade i säcken och renarna uppradade med Rudolf i spetsen, är Tomten redo att lämna Nodpolen på sin resa till alla förväntansfulla barn över hela världen.

"3, 2, 1, gå!" ropar alla Nissarna och knuffar tillsammans iväg släden. Renarna börjar springa allt snabbare och med ett mäktigt skratt drar Tomten i tyglarna och släden lyfts från snön högt upp mot skyn, samtidigt som han vinkar adjö åt Nissarna som står kvar på marken.

Släden klättrar allt högre upp mot en klar mörk himmel täckt av stjärnor. Men så plötsligt får Tomten på avstånd syn på det enda som kan hindra honom i hans resa denna natt! En kraftig snöstorm som till och med Rudolfs klarröda mule kommer ha svårt att lysa igenom. Tomten försöker undvika stormen men det är redan för sent…

Tomten och alla renar dras in i den kraftiga stormen, släden gungar och kränger från sida till sida, vinden tjuter och renarna ylar av panik. Plötsligt lossnar en stor bit av slädens ena mede och släden störtar nedåt i en väldig fart. Renarna försöker sitt allra bästa för att hålla släden i luften, men till ingen nytta. Släden närmar sig hastigt marken och kraschar till sist med ett allsmäktigt dunk.

Tomten stäcker på sig och skakar bort snön från sin luva. Hans glada skratt blåste bort i stormen och det som kommer ur Tomtens mun är ordentliga kraftuttryck …. ¤%#&%?!##¤ PERKELE ANAMMA vrålar Tomten! Renarna ser chockade ut och Tomten snubblar ut ur släden för att lugna dem. En av renarna ylar och tjuteraj aj aj jag har stukat foten”. Tomten kämpar med att behålla lugnet samtidigt som han försöker överblicka situationen och inspektera skadorna på släden. Den ena meden har spruckit sönder vilket innebär att Tomten och alla renar är strandsatta, de kommer inte vidare. Vilken katastrof! Det blir ju ingen jul om vi inte kan leverera några julklappar, tjuter Tomten.

Digitalisering av Fältservice, film del 2

Tomten river sitt skägg och sliter sitt hår! Hur ska jag kunna lösa denna kris? Nissarna är ju många mil härifrån och ingen av dem kan ta sig hit. Tomten suckar djupt och tar en värmande klunk glögg ur sin plunta. Han funderade och funderade! Och så plötsligt kom han på det! Jag är ju inte ensam i detta, med hjälp av den nya fältservice app-araten i mobilen kan ju Nissarna assistera och vägleda mig på distans! Vilket mirakel - julen är räddad tänker Tomten!

  • I denna stressade situation är det svårt för Tomten med sin brist på kunskap om slädens konstruktion att förstå sig på vad problemen egentligen är och hur renens fot bäst skall vårdas. Självklart följer Nissarna hela Tomtens resa via övervakningspanelen i verkstaden på distans och har direkt uppmärksammat att något är fel. Nissarna har därför med hjälp av de smarta sensorerna som är placerade i släden redan börjat att fjärrdiagnostisera problemet för att snabbt kunna hjälpa stackars Tomten.

  • Det är också utmanande för Tomten, att som ensam på plats tänka, reagera och agera för att snabbt lösa problemet och spara tid. Att ta hand om stukade fötter och trasiga slädar är verkligen inte Tomtens specialkompetens. Tack och lov är Tomten, trots sin generationstillhörighet, väldigt mottaglig för förändringar och ser möjligheterna med ny teknik. Med hjälp av fältservice på distans kan de mer erfarna och tekniska Nissarna i verkstaden interagera med Tomten som om de vore på plats. De kan säkerställa att reparationen utförs på rätt sätt, utan onödiga ingrepp som riskerar att generera nya haverier under Tomtens fortsatta resa. Renens fot måste också vårdas korrekt för att inte skadan ska förvärras och riskera att återkomma.
  • Nissarna som har erfarenhet av att snickra ihop släden delar med sig av manualer och dokument som visar hur den ska repareras. De kan också med röst och ivriga handgester kommunicera och samarbeta med Tomten i realtid via hans mobila enhet. Tomtemor vet precis hur renens fot ska tas om hand. Tomten behöver bara ta fram förbandslådan som är under sitsen, sen kan hon guida honom rätt.

  • Alla som stött på problem samtidigt som man har en skarp deadline vet att det är lätt att bli lite irrationell och stirrig. Fördelen med fältservice på distans är att det krävs minimalt med teknisk utbildning för Tomten. Vilket är tur, Tomten är väldigt duktig på många saker men här behövs specialister. Nu nyttjas både Tomtemors och verkstadens kunskapsbas samtidigt som Nissarna samlar in historisk data. På så sätt kan de dokumentera och jobba proaktivt för att förhindra att detta problem uppstår igen inför nästa jul.

I väntan på att Tomten kommer med julklappar i sin släde
pyntas våra hem av barn som strålar av glädje.

Dagarna före jul är alla i total harmoni och balans
irritation & stress finns ingenstans.

Vi bakar kakor, gräddar pudding och tänder ljus
det råder bara frid & fröjd i varje hus.

I Tomtens verkstad däremot är det ett fasligt sjå
hur ska nu Tomtens resa fortsatt gå?

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Relaterade artiklar

    pageRefs: [Hållbar produktion, Digitalisering]