language arrow_drop_down
DK NO EN
Blogg: 2020-12-21

Jultomten har läget under kontroll

Hus efter hus, skorsten efter skorsten
leveranser med hjälp av fältservice är rena succén
Nöjd och belåten Tomten hem till Nodpolen sig nu kan bege
där Tomtemors speciella julklapp återstår att ge
Men ännu är inte Tomtens arbete helt klart
uppföljning kvarstår för att garantera nästa års leveranser rekordfart

Tomten i sin lagade släde som dras av duktiga renar flyger från hus till hus, klättrar ner i skorstenen och lämnar julklappar under julgranen till alla små flickor och pojkar som sover så sött. Bara tanken att alla paket snart ska öppnas med stor glädje är något som ger Tomten den energi han behöver för att fortsätta resan utan vilopauser. Framme vid sitt sista hus stannar Tomten en stund för att uppskatta denna stilla och magiska natt. Inne i huset på bordet bredvid julgranen har barnen lämnat en skål med pepparkakor i formen av små tomtar och en stor termos med varm glögg, något som Tomten med nöje sveper i en endaste stor slurk. Han återvänder till sin släde och far igen upp mot den svarta himlen full av stjärnor, och över hustaken ekar ”Ho, Ho, Ho, Goood Juuuuuul”.

I Nodpolen har Nissarna förberett ett ordentligt välkomnande genom att skotta en landningsbana och pryda den full av belysning i olika färger. De lyser starkare än månens sken så att Tomten med renar och släde kan landa säkert. Efter att släden ställts undan och renarna förts in i stallet där de får välförtjänat foder, traskar Tomten in i stugan. Där välkomnas han av högt jublande Nissar och av Tomtemor som alla kramar om honom och gratulerar till en lyckad leverans.

Digitalisering av Fältservice

Självklart ska denna natt firas ordentligt men ack suckar Tomten, redan i morgon väntar uppföljning och utvärdering som vanligtvis innebär huvudvärk. Tomtemor kan dock lugna Tomten genom att påminna om att denna gång blir det annorlunda. Inte nog med att Tomtemor med hjälp av ett digitaliserat fältservicesystem har kunnat följa hela Tomtens resa i realtid, all insamling av data skett automatiskt medan Tomten levererat alla julklappar. Detta innebär väldigt mycket förenkling och inte alls samma kaos av post-it lappar och fullklottrade whiteboards som annars tagit dagar att göra något vettigt utav.

  • Övervakning, mätning och kontinuerlig insamling av data gör det möjligt för Tomtemor som ansvarig att utvärdera resultat i realtid för att proaktivt hantera avvikelser och följa med förändringar när de sker. Framtagna operativa mätvärden och KPI:er kan hjälpa Tomtemor att avgöra om Tomten arbetar effektivt och skapar samtidigt väl grundade underlag för beslut om potentiella förbättringar inför nästa jul.

  • Barnens upplevelse och nöjdhet blir även enklare att förstå genom förbättrade kommunikationskanaler där synpunkter kan samlas, kategoriseras och fångas upp på ett mer effektivt sätt. På detta sätt kan Tomtemor direkt följa upp och hantera de mindre förbättringarna på studs utan dröjsmål eller andra konsekvenser.
  • Även Nissarna i verkstaden tar del av intressanta tekniska data från IoT signaler vilket bekräftar huruvida operatörsunderhållet av släden verkligen utförs av Tomten. Det har genom året hänt att Tomten passat på att ta lite fikapaus istället för att dra åt skruvar och smörja remmar. Tack vara all data uppnås en bättre förståelse av slädens tillstånd och Nissarna kan vid behov skicka signaler till Tomten att utföra proaktivt underhåll. De tekniska Nissarna är väldigt förtjusta i det digitaliserade fältservicesystemet och har drivit fram ett förslag att investera in mer avancerad ”självtänkande” släde inför nästa år. Den kan med hjälp av tillgängliga data och historisk information själv kan avgöra underhållsbehovet, vilket eliminerar krav på manuell granskning och planering.

I takt med att barnens förväntningar ökar inför varje jul måste även Tomten, Tomtemor och Nissarna kontinuerlig utveckla sina arbetssätt. Med hjälp av uppföljning och utvärdering av årets resultat kan prioriteringar av funktioner och förbättringar som driver nästa års framgång fastställas. Nu kan Tomten äntligen andas ut med ett förtroende att fältservice hjälper honom även inför nästa jul.

Digitalisering av Fältservice, film del 2

Vilken karl jag har konstaterar Tomtemor glatt
tänk vad han hinner med på en enda natt.
Trots oväder, Grinchen och en stukad fot
kunde Tomten mha app-araten på allt råda bot.

Vilken tur vi anlitade Prevas FSM-gäng
det var minsann värt varandra peng.
Och nu när Tomten är en sådan influencer
kommer IFS sälja massor av licenser.

- Jag måste verkligen ta chansen
att berätta om fältservice på ”De 5 Legenderna konferensen”
Det kommer ju revolutionera jobbet
även för dem
Påskharen kan implementera FSM redan i vår om han lägger på en rem


Snart ska vårt rara Tomtepar öppna sina egna paket
.. och vad som är i det hårda från Tomten är det bara de två som vet..

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Relaterade artiklar

    pageRefs: [Hållbar produktion, Digitalisering]