Samarbeten mellan olika intressenter är en viktig nyckel till att kunna fatta framgångsrika affärsbeslut. Och det är inget undantag när det gäller att lyckas med en IoT-satsning.
I första blogginlägget om Internet of Things (IoT del 1) fick du en introduktion av begreppet och hur det påverkar dagens och morgondagens affärsmodeller. I del två fortsätter diskussionen. Här fokuserar jag mer på hur bolagets olika organisationer, kunder och användare kan få ut ett större värde kring produkten eller tjänsten om IoT tillämpas på ett framgångsrikt sätt.
Läs vårt tidigare inlägg, IoT del 1.
Historiskt sett har bolagens marknads- och utvecklingsavdelningar varit de som främst involverats i produktutvecklingen. Avdelningarna service och support har i sin tur fått anpassa sig till resultatet och utifrån det fått göra sitt bästa för att ge stöd och support till kunder och användare. Med IoT däremot, är service och support väldigt viktiga intressenter eller så kallade ”stakeholders”. Tillsammans med utvecklingsavdelning och kunder.
IoT Workshop
Ett konkret tips för att lyckas med sin IoT-satsning är att samla alla ”stakeholders” och låta dem genomgå en SWOT-workshop (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Alla inblandade grupper behöver ha befogenheter och ansvar inom sina områden. Med frågorna som presenterades i det tidigare inlägget i minne (se nedan), hämtas svar enligt SWOT-metoden. Och här kommer de färgglada post-it lapparna väl till pass!
Skulle vi tjäna på att förstå bättre hur produkten används?
Skulle vi tjäna på att ge våra kunder en bättre service?
Skulle vi tjäna på att effektivisera vår produkt eller system?
Ett annat tillvägagångssätt är att diskutera ”pains and gains” runt en tilltänkt lösning. Och även använda denna metod ifall man redan har kommit en bit på väg med en ny IoT-lösning.
Inga idéer är för dåliga för att ignoreras. Enligt erfarenhet kan en grupps svaghet vara en annans grupps styrka och vice versa. Helst bör man ha en oberoende moderator som på ett objektivt sätt hanterar arbetet. Även i ett och samma bolag kan man tala i olika termer och definitioner.
Resultatet dokumenteras och administreras i en databas för senare uppföljning.
I fler inlägg här på Prevasbloggen kommer vi att fortsätta beskriva vägen till en lyckad IoT-satsning. Ämnen som berörs är bland annat IT-säkerhet, prioriteringar, MVP’s, användarfallsbeskrivningar och strategier för val av teknik. Så häng med!
Hur kan vi hjälpa dig?
Vi hjälper dig gärna att utveckla dina affärsmodeller och definiera hur just Internet of Things kan bidra med ett högre resursutnyttjande i din verksamhet. Vi har dessutom erfarenheten och kompetensen att stötta med andra delar som ett IoT-system medför, som t.ex. elektronik, mjukvara, molnlösningar, mobilappar och säkerhet.
Kontakta gärna mig så tar vi det därifrån.
//Jens Barkvall, Manager Internet of Things, Prevas AB
Kategorier/Taggar
Kontakta oss
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
The devil is in the details
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat?
Jultomten har läget under kontroll!
Jultomten måste planera om resan!
Jultomten behöver assistans.
Tre steg till testautomatiserad miljö.
I Jultomtens fältverkstad.
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4. Vår nya affärsmodell.
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification?
Digitalisering av fältservice, film del 1
Vad krävs för att medicintekniska produkter, certifierade under MDD eller AIMDD, ska få fortsätta att säljas i EU?
Gamification, i din vardag. Hur det funkar och hur det kan påverka industrin positivt!
Smartare Elektronikhandboken.
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter.
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus.
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter!
IoT del 3. Vår nya affärsmodell.
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig?
Shh… don't say it [Innovation] too aloud!
Underhållssystem – varför välja molnet?
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag?
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice?
Är min app en medicinteknisk produkt?
Fältservice – vem är din ledstjärna?
En IoT fabrik på fyra hjul.
Prototyping i Figma.
IoT del 1. Vår nya affärsmodell.
Brexit, Microservices och AI.
Hello IoT Button.
Smart Maintenance for competitive edge.
Taking advantage of electronics in modern healthcare.
En resa in i framtiden.
Digitalisering och automation - på rätt sätt.
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården.
Kommentarer