language arrow_drop_down
DK NO EN
share
Blogg: 2020-11-30

I Jultomtens fältverkstad.

När snön vit börjar falla och lägga sig på marken så att den täcker nästan överallt, när alla gator gnistrar och glittrar av ljusa prickar, är det troligtvis vägsalt. Det betyder ändå att snart är julen kommen, en tid för glädje och jubel. Följ med på en resa hur fältservice kan hjälpa Jultomten att komma till barnen utan trub(b)el.

Digitalisering av Fältservice, film del 2

I Tomtens verkstad är det som vanligt varje år hög beläggning inför jul. Önskelistorna är långa, leksaker ska tillverkas och Rudolfs mule ska putsas. Tomtenissarna arbetar för fullt med att göra alla julklappar redo medan Tomten sitter på sitt kontor och läser alla brev han fått från barn över hela världen.

Tomten muttra & mumla för sig själv… - hur ska jag lyckas planera, koordinera och leverera alla julklappar till barnen i tid och uppnå de högt uppsatta mål för barnens nöjdhet som varje år eftersträvas av Tomtemor? Föregående år har väl inte riktigt alltid gått enligt plan eftersom det har varit svårt att följa leveransen och utföra uppföljning av insamlade data med alla papper och kartor liggandes överallt. Detta år ska det minsann bli en förändring tänker Tomten, med hjälp av en lösning för digitaliserad fältservice ska vi effektivisera vår arbetsprocess, minska tidsförluster och det viktigaste av allt - förbättra barnens nöjdhet!

  • Det finns inget mer utmanande än att leverera julklappar till alla världens barn på en enda natt. Med schema- och ruttoptimering sker kartläggning av den mest effektiva rutten för leverans av julklappar, vilket innebär färre stillestånd och inget förvirrat åkande kors & tvärs över hela världen.

  • Information om barnen tillhandhålls inför för varje leverans i en mobil enhet så att Tomten kan prioritera sitt kakintag baserat på historiska data. Han hinner även se till att emellanåt passera de hus som bjuder Tomten på enbart selleri, detta för att undvika överätande som Tomtemor många gånger tidigare behövt påminna Tomten om.

  • Inventariet av julklappar i Tomtens släde förbereds och tilldelas automatiskt rätt barn inför varje stopp för att minimera tomgång, vilket sparar dyrbar tid, men också sparar energi för renarna som arbetar lika hårt.

  • Även släden är utrustad med anslutna sensorer så att om något mot förmodan skulle gå fel kan Tomten vara säker på att varningar direkt dyker upp i verkstaden där Nissarna, utan att ens vara på plats, kan fjärrdiagnostisera problemet och förhoppningsvis vägleda Tomten att åtgärda problemet snabbt för att komma vidare.

  • Tomtemor kan tryggt från stugan följa Tomtens resa i realtid i ett överskådligt format och proaktivt hantera avvikelser för att förbättra operativ effektivitet och säkerställa barnens nöjdhet. Tomtemor övervakar också staplarna för kakor vs selleri mycket noggrant.
Digitalisering av Fältservice, film del 2

På andra våningen går Tomten ut från sitt kontor, från balkongen blickar ut över verkstadens febrila aktivitet
där är de för första gången ever före schemat och kommer hinna klart med alla paket!

En sån go´ känsla att ha marginalen på vår sida, tänkte Tomten glatt för sig själv
och tog sen en stor klunk julmust ur sin frostade butelj.

I stugan hos Tomtemor brinner brasan och granen är klädd
även hon tänker att julen är räddad och känner sig väl förberedd.

Tomten på sin färd i god tid sig kan bege
men hur Tomtens resa till barnen fortsätter återstår att se…

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Relaterade artiklar

    pageRefs: [Hållbar produktion, Digitalisering]