Vi tror starkt på att tekniken är avgörande för att lösa våra gemensamma samhällsutmaningar. Vi tror på det så pass mycket att det är inpräntat i vårt purpose - Ingenuity will save the world.
Hållbarhet ska genomsyra hela vår verksamhet och utgå från vår mission, vision, värderingar och strategi. Grunden i vårt hållbarhetsarbete är att vara en attraktiv arbetsgivare och en ansvarsfull affärspartner, vilket vi har tagit fasta på under en längre tid. I detta finns även fokus på att utveckla hållbara lösningar, tjänster och produkter.
Ett viktigt stöd i vår dagliga verksamhet är vår affärsplan och vårt ledningssystem. Dessa använder vi för att systematiskt och fortlöpande utveckla verksamheten och säkra kvaliteten i genomförandet, utifrån våra huvudintressenters krav och förväntningar. Ledningssystemet ska bidra till att verksamheten leds och drivs på ett planerat och kontrollerat sätt, samt att aktiviteter följs upp och utvärderas för att vi ska kunna förbättra verksamheten på ett hållbart sätt. På så sätt kan vi hantera våra hållbarhetsrelaterade risker på ett effektivt sätt, samtidigt som vi utvecklar vår verksamhet och skapar värde för våra kunder och planeten.
Prevas är ett globalt företag och våra aktiviteter påverkar många intressenter såsom ägare, investerare, anställda, kunder, leverantörer, samhället med flera. Våra intressenter ska kunna känna sig säkra på att vi inte bara följer lagkrav utan också lever upp till en hög etisk standard när vi gör affärer.
Vår uppförandekod fungerar som en etisk vägledning i alla affärsrelationer och bygger på Global Compacts tio principer för hållbart företagande, OECD:s riktlinjer för multinationella företag och ILO:s grundläggande principer. Den omfattar bland annat områden som affärsetik, antikorruption, mänskliga rättigheter, hälsa och säkerhet.
Koden omfattar alla anställda inklusive Prevas styrelse och ingår även i introduktionsprogrammet för nya medarbetare där den nyanställde får intyga att hon eller han har läst, förstått och accepterar att arbeta i linje med koden.
Vi åtar oss inte projekt som strider mot företagets grundvärderingar eller riskerar att bryta mot FN:s principer eller vår egen uppförandekod. En årlig översyn av uppförandekoden görs för att kunna identifiera specifika risker och för att kunna initiera åtgärder.
Våra medarbetare är vår mest värdefulla resurs. Därför är trivsel, glädje, hälsa och säkerhet, möjligheter till utveckling och goda arbetsvillkor avgörande för vår framgång.
I våra kundprojekt, deltar förutom våra anställda, även underkonsulter. Vi har ett etablerat nätverk av underkonsulter, vilket är en strategisk resurs som gör det möjligt att matcha rätt kompetens med rätt uppdrag – till nytta för både kunder och konsulter. I denna redovisning ingår både Prevas anställda och våra underkonsulter.Som en nordisk koncern utan egen tillverkning verkar vi tillsammans med våra leverantörer under gällande arbetsrättsliga lagar och praxis i Norden. Detta säkerställer i stor utsträckning grundläggande arbetsrättsliga rättigheter för våra medarbetare och i de uppdrag vi genomför.Prevas strävar efter att vara en miljömässigt ansvarsfull organisation som följer alla lagar och regler som har relevans i förhållande till verksamheten. Vårt mål är att fortsätta begränsa företagets miljöpåverkan; både som en del i arbetet för ett hållbart samhälle och som en viktig del för bibehållen konkurrenskraft.
Många av våra uppdrag bidrar till att minska miljö- och klimatpåverkan och stötta ett mer hållbart samhälle. Genom att använda miljömedvetna designprocesser, teknik, metoder och arbetssätt hjälper vi våra kunder uppfylla sina klimatmål.Prevas bidrar till att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle genom att öka innovationstakten och produktiviteten hos våra kunder. I över 40 år – sedan 1985 – har vi hjälpt kunder att växa och bli mer konkurrenskraftiga. Med en effektiv organisation säkerställer vi att vi har den kompetens som efterfrågas. Att våra medarbetare kan jobba tillsammans i flera olika typer av uppdrag gör också att vi kan optimera Prevas egen verksamhet för ökad lönsamhet och tillväxt. Det innebär också att vi ska fortsätta investera, inte bara i våra medarbetare, utan också i vårt hållbarhetsarbete.
För att kunna vara framgångsrika också på sikt krävs att lönsamheten är på en nivå som skapar möjligheter att utvecklas. För att säkerställa detta har vi en väl utvecklad ekonomisk uppföljning och planering.
Vi har ett verksamhetsövergripande ledningssystem som bland annat innefattar kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöprocesser.
Några av våra riktlinjer och policys
Vi är certifierat enligt ISO 9001:2015. Våra kontor i Sundbyberg (Stockholm), Uppsala och Köpenhamn är dessutom certifierade enligt ISO 13485:2016.
Prevas ISO Certifikat
inspiration
Sedan starten 1985 har vi löst tiotusentals problem tillsammans med våra kunder – i flertalet branscher.
senaste nytt från prevas
Kontakta oss
Vill du veta mer? Kontakta oss och vi berättar vad vi kan göra för dig.