Kund:
Tranter
Tranter upplevde att många av deras kunder var missnöjda på grund av fel eller inkompletta leveranser. Dessutom spenderades mycket tid på att leta efter lastpallar som stod på fel ställen. Vi hjälpte dem att utveckla ett system för att få bättre koll på lagret.
Uppdrag: Lagerstyrningssystem och Spårbarhet
Tranter tillverkar plattvärmeväxlare till industrier och stora fartyg. Företaget hade tidigare problem med missnöjda kunder som upplevde leveransproblem. Förutom missnöjda kunder ledde det till extrakostnader eftersom bristen på styrning ledde till att personal på Tranter fick ägna mycket tid till att leta efter lastpallar och material som hamnat på fel plats. Nyligen visade en intern mätning att Tranters personal varje år använde tid motsvarande 1,3 miljoner kronor på att leta efter produkter.
Det nya systemet bygger på Tranters eget databassystem, som finns kvar i botten. Systemet från Prevas baseras på handdatorer med streckkodsläsare som alla truckförare och orderplockare har. Nu får Tranter ordentlig insyn i vilka pallar som lastas på vilka lastbilar, vad det är i pallarna, tidpunkten när de levereras och vart de levereras.
– Vi har inte slutat leta helt, men tiden vi sparar in gör att vi tjänar in kostnaden för Prevas system på lite mer än ett år. Det var ett enkelt beslut att ta, berättar Claes-Göran Yngve, Supply Chain Manager.
Vill du veta mer om det här projektet eller få reda på vad Prevas kan göra för dig, kontakta oss.
KONTAKTA OSS
Ylva Amrén, Region Manager West, e-mail
Kenvue
Johnson & Johnsons avknoppar konsumentprodukter till nya bolaget Kenvue – Prevas leder IT-migrering för Kenvues fabrik i Helsingborg
Hydroscand
Flexibelt produktionssystem till Hydroscand
Meritor
eLIPS ger Meritor full kontroll över avancerad produktionslogistik
GKN Automotive
Flexibel internlogistiklösning firar 20 år i trogen tjänst