Agilt är sedan länge modeordet på allas läppar. Vattenfallsbaserade projektmodeller är hopplöst ute i många organisationer. Men hur magiskt är det agila trollspöet? Är projekt som spräcker tidplanen och budgeten ett minne blott? Tyvärr inte, kan nog de flesta som arbetar i projekt intyga. Men varför är det så och vad går att göra åt det?
Vi ger dig tipsen för att ta steget mot ett agilt arbetssätt som fungerar.
Agila metoder bygger på iterativa cykler, snabb leverans och kontinuerlig förbättring.
Målet med det agila arbetssättet är att säkerställa att rätt saker görs på bästa möjliga sätt och med hög effektivitet. Dess kärna ligger i flexibilitet och förmåga att anpassa sig – två avgörande faktorer i dagens snabbt föränderliga miljöer.
Kärnan i agila arbetssätt handlar om dagligt samarbete, små leveranser, kontinuerlig utvärdering och förbättring, med fokus på öppenhet och lärande.
Trots dess fördelar kan ett agilt arbetssätt ändå gå fel. Nyckeln till framgång ligger i att undvika de vanligaste fallgroparna.
7 snabba tips för att lyckas med agila projekt
Vanliga skäl till att agila projekt inte alltid upplevs som lyckosamma är att fel saker levereras, att det inte går tillräckligt fort och att det kan upplevas som kaos. Här kommer några exempel på hur vi gjort i tidigare kundprojekt för att undvika dessa problem och få ut maximalt värde av det agila arbetssättet.
Sju tips för att undvika de vanligaste fallgroparna när det kommer till agila metoder
Kundens involvering är en hörnsten i det agila arbetssättet. Utan kontinuerlig återkoppling, testning och godkännande från kunden är risken stor för att projektet levererar fel saker. I ett agilt sammanhang kan kunden vara den faktiska slutkunden, en intern beställare eller en produktägare som representerar användarnas behov.
Våra tips:
Agila projekt kan ibland upplevas som mindre effektiva och långsammare än förväntat, särskilt i början. Därför är det viktigt att sätta realistiska förväntningar hos alla intressenter tidigt i projektet. Hur snabbt det rullar på beror på utvecklingsteamets erfarenhetsnivå och agila mognad.
Våra tips:
Coaching och utbildning är nyckeln till att sätta realistiska förväntningar och stärka teamets agila kompetens, särskilt i projektets inledande faser
En vanlig orsak till att fel saker görs är att det saknas en dedikerad produktägare. En produktägare är ”kundens röst” i teamet och fungerar som representant för kundens behov och krav. Produktägaren ansvarar för att prioritera arbetet i en så kallad product backlog, som är en lista över alla tänkbara features och komponenter man vill ha i framtiden. Den här rollen kräver både erfarenhet och ett tydligt affärsperspektiv.
Våra tips:
Huvudjobbet för en projektledare är att hjälpa sina teammedlemmar att lyckas genom att undanröja hinder, hålla riktningen tydlig och skapa förutsättningar för att lyckas. Projektledaren fungerar som en brygga mellan olika enheter, coachar teamet, skapar struktur och driver projektet framåt. Dessutom ser projektledaren till att synliggöra status och framsteg så att alla i teamet har rätt insikter för att ta nästa steg.
För att säkerställa att rätt saker levereras och att arbetet utförs effektivt behöver en projektledare vara lyhörd. Det handlar inte bara om deadlines, utan också om att säkerställa att utvecklarna förstår sina uppgifter och har den kunskap de behöver för att lyckas.
Våra tips:
Det finns företag som tycker sig gått vilse i det agila arbetssättet. En känsla av kaos och förlorad kontroll över helheten infinner sig och man ser inte tydligt vad som gjorts och vart man är på väg. Här behöver produktägare och projektledare hjälpas åt att skapa struktur och ordning i det agila arbetssättet.
Produktägaren skapar en tydlig roadmap och strategi och är tillgänglig för att svara på frågor om produktens utveckling. Projektledaren ser till att status och tidsplan följs upp och kommunicerar ut detta till hela organisationen.
Ett projekt behöver tydligt kunna visa hur mycket som gjorts och hur mycket som återstår. Detta är avgörande för att behålla kontrollen och säkerställa att team och intressenter har rätt information.
Våra tips:
Att visualisera projektets status med verktyg som burndown-diagram eller klassiska statusrapporter hjälper team och intressenter att behålla kontroll och få en tydlig helhetsbild
Utöver de individuella arbetsuppgifter som delas ut i teamet i början av varje sprint är det viktigt att definiera och skriftligt dokumentera tydliga sprintmål, som är gemensamma för hela teamet. De hjälper till att höja blicken och stärka fokus på värdet som ska levereras i varje enskild sprint. I slutet av varje sprint följer teamet sedan upp hur väl man lyckats leverera på det satta sprintmålet.
Våra tips:
Eftersom the agila arbetssättet inte har en lika fast struktur som vattenfallsmetoden, är det projektledarens ansvar att skapa tydlighet och riktlinjer för hur arbetet ska organiseras och drivas framåt. Ett levande dokument som beskriver projektets arbetsmetoder bidrar till att skapa tydlighet och konsekvens.
Våra tips:
Agilt arbetssätt erbjuder stora möjligheter till flexibilitet och effektivitet – men de kräver också engagemang, struktur och rätt förväntningar för att lyckas. Genom att undvika vanliga fallgropar och investera i kommunikation och samarbete kan ni lägga grunden för framgångsrika projekt.
På Prevas Product Information har vi lång erfarenhet av att stötta företag i både projektledning och övergången till agilt arbetssätt. Oavsett om ni ska införa agila metoder för första gången eller vill optimera ert befintliga arbetssätt, finns vi här för att hjälpa er.
Kontakta oss idag – så tar vi nästa steg mot framgångsrika projekt tillsammans!
Skribent: Ann-Christin Rosenholm, Senior Projektledare på Prevas Product Information, ett konsultföretag med en passion för att förverkliga värdet av produktinformation.
Vill du hålla dig uppdaterad med nyheter och insikter kring projektledning och hantering av produktinformation? Följ oss på LinkedIn.
Arkiv blogg
2025-04-08 Genomtänkt internlogistik möjliggör effektiv tillverkning
2025-04-01 Utvärdera er PLM-mognad – Identifiera förbättringsområden och lär er hur ni kan växa
2025-03-05 Agila projekt – Undvik vanliga fallgropar och maximera framgången
2025-02-19 Hur du blir en framgångsrik konsult – 5 egenskaper som gör skillnad
2025-02-13 Realtidsstöd för materialpåfyllnad skapar störningsfria flöden
Kategorier/Taggar
Kontakta oss
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Utvärdera er PLM-mognad – Identifiera förbättringsområden och lär er hur ni kan växa
Hur du blir en framgångsrik konsult – 5 egenskaper som gör skillnad
Nå framgång i projektledning – Beprövade strategier som fungerar
Kom igång med Digitala Produktpass – 6 anledningar och 4 tips
Så väljer ni rätt PLM – 5 steg för en framtidssäker lösning
PDM vs PLM – Vilken lösning passar ert företag?
Anna-Karin Alm: En välkommen förändring för våra medicintekniska bolag
PLM och ERP: En guide till effektivare affärsprocesser
Anna-Karin Alm: Olika tolkningar från anmälda organ skapar osäkerhet för bolagen
Anna-Karin Alm: Är det bättre att satsa amerikanskt?
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Harmonisering av sensordata gör Internet of Things (IoT) enkelt
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad är bra kod?
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Internet of Moving Things – Kristoffer om samarbetet med Wittra
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
Tre steg till testautomatiserad miljö
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4 - vår nya affärsmodell
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Gamification, i din vardag
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter
IoT del 3 - vår nya affärsmodell
Shh - don't say it Innovation too aloud
Underhållssystem – varför välja molnet
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag
IoT del 2 - vår nya affärsmodell
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Är min app en medicinteknisk produkt
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
IoT del 1 - vår nya affärsmodell
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
Taking advantage of electronics in modern healthcare
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården
Kommentarer