language arrow_drop_down
DK NO EN
Blogg: 2024-12-10

Realtidshantering och genomarbetad kvalitetssäkring ger god saldosäkerhet

Effektiv internlogistik bygger på väldefinierad förbrukningshantering – nyckeln till störningsfritt flöde på hela siten. Med rätt systemstöd skapar du förutsättningar för ordning och reda.

effektiv internlogistik

Bildtext: Elisabeth Johansson, senior expert inom internlogistik på Prevas.

Internlogistik består av två huvudkomponenter: lagerlogistik och produktionslogistik. Produktionslogistiken säkerställer att material och resurser finns tillgängliga i rätt tid på rätt plats. Det gäller inte bara produkter och komponenter för bearbetning, utan också för emballage, gods med kvalitetsavvikelser och material till återvinning.

En grundförutsättning för störningsfri produktion är hög saldosäkerhet. För att förstå hur den skapas pratade jag med en av Prevas seniora experter inom internlogistik, Elisabeth Johansson.

Till en början, vad är saldosäkerhet?

Begreppet lagersaldo avser mängden av en specifik vara som finns tillgänglig i ett specifikt lager vid en given tidpunkt. Saldosäkerhet handlar om att säkerställa noggrannheten i lagersaldouppgifter. Det är avgörande för att produktionen ska flyta utan avbrott och för korrekta ekonomiska uppföljningar och beslutsunderlag inom inköp och produktion, förklarar Elisabeth.

Varför är saldosäkerhet så viktiga?

Genom att bibehålla hög saldosäkerhet minskas risken för missförstånd och felaktigheter. Det påverkar allt från leveransförmåga till ekonomi och compliance.

Vi ser att behovet av att komma till rätta med grundproblematiken till låg saldosäkerhet. Historiskt har man lagt mycket tid på total-inventering där verksamheten stod stilla, ibland i flera dagar, för att räkna allt. Det kräver mycket mantid, är slitsamt och innebär risk för manuella fel, understryker Elisabeth.

Ta er verkligen tiden att definiera regelverket för när Produkter i arbete (PIA) med dess underartiklar och emballage är förbrukade. Principer för när saldot bedöms vara förbrukat och hur det ska knytas till rätt order behöver definieras i detalj. Det kommer att skapa ordning och reda som gynnar hela flödet, understryker Elisabeth

Hur hänger systemstöd ihop med saldosäkerhet?

Vägen från lagerhyllan till kunden innefattar många steg av värdeförädling och internhantering. Godset kan förplockas, plockas, kontrolleras, packas, konsolideras för att slutligen kunna avsändas. Under den här processen kan det också hända att order behöver annulleras, vilket kräver effektiv och kontrollerad återföringen av godset.

Oberoende av vilka principer för materialhantering som tillämpas finns det många detaljerade krav på nyttjande och uppföljningen av material att hantera. Alla dessa skräddarsydda regelverk hanteras i realtid med ett Warehouse Management System (WMS). Med bra processer för in- och uttag ur lager och förråd hålls saldot rätt. En grund är att rörelser loggas och kvitteras i realtid, berättar Elisabeth vidare.

Artikelns volym och egenskaper för plock/pack ska ligga så nära verkligheten som möjligt i WMS, medan affärsregler och ekonomiska saldon bör hanteras i Affärssystemet (ERP), förklarar Elisabeth.

När är det lämpligt att investera i systemstöd för ökad saldosäkerhet?

I moderna WMS skapas detaljerade regelverk och system som håller saldot uppdaterat. Detta behövs för att proaktivt kunna återkoppla när tex en plats eller lastbärare förväntas vara tom. Det kan också vara så att operatören upptäcker att det förväntade saldot inte finns på platsen och då direkt kan inventera ner saldot efter en kontroll av totalsaldo.

Vidare påminner Elisabeth om att gods kan behöva hanteras i olika typer av enheter, och det är viktigt att ha logik som stöttar allt från styckegods, metervara till viktvaror.

Alla dessa verksamhetsunika behov och avgörande detaljer hanteras med automatik med ett Warehouse Management System (WMS), berättar Elisabeth.

Avslutningsvis, vilka är dina topp-tre tips som du vill skicka med till den som vill öka sin saldosäkerhet?

  • Detaljera er förbrukningshantering. Definiera tydligt begrepp så som ”förbrukat” för produkter i arbete (PIA) med alla dess ingående komponenter.
  • Automatisera saldonedräkningar och gör det lätt för operatörer att direkt kunna agera på avvikelser.
  • Investera i ett systemstöd som i realtid kan hantera ert detaljerade regelverk för förbrukning och materialhantering

Tips och inspiration

Prevas har i decennier erbjudit eLIPS, ett moget och välbeprövat koncept med justerbara komponenter. Det flexibla konceptet möjliggör skapandet av skräddarsydda, robusta system inom produktionslogistik och materialhantering.

eLIPS är en modulär och skalbar verktygslåda som möter både befintliga och kommande krav och sömlöst knyter ihop affärssystem med all logistik, montering och produktionsutrustning. eLIPS är designat att hantera kommande förändringar och möjliggör era Agenda 2030-mål.

För dig som önskar mer inspiration så spana även in våra referenscase.

Vill du veta mer om hur våra seniora experter ser på interna transporter och godsmottagning så hittar du det här:

Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden

Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik

 

Kontakta oss för att diskutera era specifika behov och utmaningar.

Åsa Sandberg, Business Unit Manager, Hållbar Produktion & IndTech, Region West
Tel +46 72-247 59 01, e-post

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Relaterade artiklar

    pageRefs: [Hållbar produktion]