language arrow_drop_down
DK NO EN
Blogg: 2024-12-06

Så väljer ni rätt PLM – 5 steg för en framtidssäker lösning

Det finns hundratals PLM-system på marknaden idag och landskapet är under ständig förändring. Nya system utvecklas, äldre system slås samman eller försvinner helt.

Det finns PLM-system som varierar i storlek, komplexitet och funktionalitet och det gäller att hitta den som passar företaget bäst. Men hur vet man vilket som är rätt?

I detta blogginlägg ska vi titta på hur vi går tillväga när vi stöttar kunder i deras resa genom PLM-djungeln.

Vad är ett PLM-system?

För att kunna välja rätt, behöver man veta vad PLM innebär. PLM står för Product Lifecycle Management och handlar om att optimera och effektivisera hanteringen av en produkt genom hela dess livscykel och göra den processen transparent.

När vi pratar om PLM menar vi system, processer och människor (kunskap) som samverkar för att skapa, förädla och underhålla en digital representation av produkten, från initiala krav och idéer till produktens utfasning.

Med hjälp av PLM-system kan företag centralisera och strukturera produktdatadefinitioner, förbättra samarbete mellan olika team och säkerställa att alla inblandade har tillgång till aktuell information.

Men att välja rätt PLM-system medför en del utmaningar. Ett vanligt misstag är att PLM-implementationer ses som rena IT-projekt. En av de viktigaste framgångsfaktorerna är att tidigt engagera organisationen och mottagarna av lösningen.

effektiv internlogistik

Bildtext: Product Lifecycle Management, PLM, handlar om att ta hantera produkten under hela dess livscykel.

Vilket PLM-system är bäst?

De största och mest kända PLM-systemen idag inkluderar företag som PTC med deras Windchill, Siemens med Teamcenter, Dassault med ENOVIA och Autodesk med deras Fusion 360. Utöver dessa finns det många mindre lösningar, en del av dem nischade och en del som utmanar det ”traditionella” PLM-tänket.

Det finns alltså något som passar alla industrier och alla unika affärsbehov. Att kunna säga att något system är bättre än det andra beror helt på vilka parametrar man tittar på. Det viktiga är att skapa sig en bild av företagets behov för att kunna matcha med rätt PLM-lösning.

Industry innovation and infrastructure

Bildtext: Några av PLM-lösningarna på marknaden idag.

5 steg för att välja rätt PLM-lösning

Att välja rätt PLM-lösning är en viktig och komplex process. Vi på Prevas har erfarenhet av att stötta kunder på deras resa och val av PLM-system.

Här nedan beskriver vi de fem primära stegen vi går igenom när vi hjälpt kunder öka chanserna att välja ett PLM-system som effektivt stödjer deras affärsprocesser och bidrar till att uppnå långsiktiga mål.

1. Nulägesanalys och mognadsbedömning

Första steget är identifiera de specifika affärsbehoven och göra en nulägesanalys för att analysera vilka funktioner och processer som är de mest kritiska. Vi mappar upp flöden och inkluderar allt från produktdatahantering, versionskontroll, ändringshantering, projektledning till samarbeten internt och externt. Här görs en mognadsbedömning och en mappning av önskat läge. Vad är målet med PLM-implementationen? Förbättrad tid till marknad, minskade utvecklingskostnader, bättre kvalitetssäkring eller annat?

2. Utvärdering av marknaden och skapande av kravbild

I steg två görs en mappning av PLM-leverantörer som potentiellt kan passa för organisationen. Vi har sammanställt en utvärdering av 22 olika PLM-leverantörer med flera parametrar som går att ställa mot verksamhetskraven. Det är också här vi börjar skapa kravbilden, som inkluderar allt från integrationer med befintliga system, säkerhetskrav, användarvänlighet, funktionalitetskrav till krav om skalbarhet och kostnadsmodell.

3. Grundlig leverantörsbedömning

När man gjort sin jämförelse mellan lösningar och kravbilden, kan man få ner antalet till några få lösningar att djupdyka i. Då ber man leverantörerna demonstrera sina lösningar i en kontext som är relevant för företaget och om möjligt gör ett proof-of-concept där systemet testas med egna data och flöden. En bra idé är att involvera nyckelanvändare redan här i demon och sessioner för att få deras feedback. Ofta samlas även insikter från referenskunder in.

4. Analysera totalkostnad

I detta skede beräknar vi den totala ägandekostnaden och inkluderar både direkta kostnader såsom licenser, implementering och underhåll, samt indirekta kostnader som utbildning, integrationer och anpassningar.

5. Ta beslut och planera implementering

När det är dags för att ta ett beslut väger man in analysen av funktionalitet, kostnad, feedback från användarna, insikter från referenskunder och leverantörens trovärdighet för att välja det PLM-system som bäst uppfyller organisationens krav. Då kan man börja planera implementering som inkluderar en tidsplan, resurser och riskhantering. I implementeringen är det viktigt att inkludera alla intressenter och förbereda dem genom utbildning och kommunikation.

Välj en framtidssäker PLM-lösning

Att välja rätt PLM-system är ingen enkel uppgift, men genom att följa de fem stegen som vi har beskrivit ovan, ökar ni chansen att hitta en lösning som inte bara matchar era nuvarande behov, utan även kan växa och anpassas i takt med att ert företag utvecklas.

Behöver ni stöttning i att hitta rätt PLM-lösning? Vi på Prevas vet de vanligaste fallgroparna och hjälper er gärna.


Läs mer om vilka vi är här

Läs mer om PLM-erbjudandet här

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Relaterade artiklar

    pageRefs: [Digitalisering]