Häng med oss och få en inblick i konsulternas vardag, utmaningar och belöningar! I andra delen av min bloggserie får jag hjälp av min erfarna kollega Olle Damgaard att ta er med bakom kulisserna på Prevas. Livet som konsult erbjuder en unik möjlighet att jobba med olika branscher och teknologier.
Jag och Olle sitter på Prevas kontor i Göteborg, med vacker utsikt över Göta Älv. Olle har en bred roll som expert på system för internlogistik. Han kan allt om hur skräddarsytt och robust systemstöd skapar effektiva materialflöden på tillverkande enheter och lager.
Vi kommer under samtalet direkt in på en konsults varierande vardag. Olle beskriver att arbetsdagarna sällan är de samma, och varierar stort beroende på projektens natur och kundens behov. För Olle innebär en vanlig dag en mix av nyutveckling, kundsupport och ständigt lärande. Arbetet omfattar allt från direkt interaktion med kunder på deras fabriksgolv, till teknisk problemlösning och systemutveckling.
Inom teamet för IndTech på Prevas handlar det om att utveckla systemstöd baserat på kundens kravbild. Lösningarna är modulära och skalbara verktygslådor som utvecklas i takt med att kundens verksamhet och därmed behoven förändras, vilket också leder till långsiktiga kundrelationer.
Olle berättar att en spännande aspekt av jobbet är möjligheten till att fungera som ett bollplank för kundens verksamhet, vilket ibland innebär att man mer agerar som en verksamhetskonsult än en renodlad mjukvaruleverantör. Detta skapar en djupare förståelse för kundernas verksamheter och bidrar till en mer meningsfull arbetsrelation, anser Olle.
Utmaningar och belöningar
Olle delar med sig av både utmaningar och belöningar som kommer med jobbet. En utmaning är balansen mellan nyutvecklingsprojekt och vidareutveckling av befintliga system. Det handlar om att kunna prioritera och omprioritera baserat på kundernas behov och systemens tillstånd. Allt för att kunden ska få ut så mycket som möjligt av sin verksamhet.
En stor belöning, å andra sidan, är känslan av att ha gjort en konkret skillnad för kunden, genom att lösa komplexa problem eller leverera systemförbättringar som direkt påverkar och förbättrar deras verksamhet.
En blick framåt
Vad gäller framtiden ser Olle en ständig utveckling inom sitt område, drivet av både teknologiska framsteg och förändrade kundbehov. Den snabba tekniska utvecklingen och dess inverkan på branschen är både en möjlighet och en utmaning, som kräver en vilja till ständigt lärande och anpassning. Att vara konsult handlar om att få chansen att vara med när det händer och stötta kunden i sin förändringsresa.
Avslutningsvis vill Olle rikta sig direkt till dig som är en senior industriell verksamhetsutvecklare, kanske på jakt efter nya utmaningar eller möjligheter. "Att vara en del av Prevas är mer än bara ha ett jobb. Det är en chans att verkligen göra skillnad. Här får du möjligheten att lösa komplexa verksamhetsutmaningar i en kultur som värderar balans och personliga relationer.”
//Francis Senghore, Datadriven affärsutvecklare, Region West, Prevas AB
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Genomtänkta transporter och stöd för kombination av transportslag skapar effektiva interna flöden
Ordning och reda i godsmottagningen skapar grunden för effektiv internlogistik
Hur kan vi förbättra användarupplevelsen i gamla system
Att välja konsultvägen: Topp tre anledningar till att bli konsult
Hållbara vardagshjältar behövs
Stopp i produktionen
Predictive Maintenance, Why, What, and How
Verksamheten i fokus
Möt produktionsutmaningarna med IndTech
My Experience as a Student at Prevas
Vill du ta ett första steg mot bättre underhållsplanering
4 snabba tips när olyckan inträffar på din arbetsplats
Vårda och skapa starka lösenord
Så får du din produktion att blomstra
Är det dåligt att återanvända lösenord?
Hållbar produktion skapas på gränsen mellan ordning och kaos
Vad kan industrin göra redan idag för att skapa en hållbar framtid?
Har du koll på Agenda 2030, och målen om hållbar industri och produktion?
Chilla, låt systemet göra jobbet
Välj smart, låt systemet göra jobbet
Därför repade sig Chile snabbare än Haiti från jordbävningen 2010
Tar pulsen på energibranschen, Vattenfall Eldistribution
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat
Jultomten har läget under kontroll
Jultomten måste planera om resan
Jultomten behöver assistans
I Jultomtens fältverkstad
Digitalisering av fältservice, film del 2
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification
Digitalisering av fältservice, film del 1
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig
Underhållssystem – varför välja molnet
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice
Fältservice – vem är din ledstjärna
En IoT fabrik på fyra hjul
Prototyping i Figma
Brexit, Microservices och AI
Hello IoT Button
Smart Maintenance for competitive edge
En resa in i framtiden
Digitalisering och automation - på rätt sätt
Kommentarer